Lærerne vil gerne inkludere alle eleverne i klassen, men opgaven er ikke nem. Langtfra. Der sidder alt for mange elever i de almene skoleklasser, der ikke får deres behov tilgodeset. Det presser lærerne og eleverne. Men hvad skal der til for, at skolen kan lykkes med inklusionsopgaven?

I dag lancerer KLFnet en ny podcastserie med aktuelle reportager fra medlemmernes hverdag og fagforeningens arbejde. I første episode kan du høre om den nye inklusionsundersøgelse som Danmarks Lærerforening har foretaget blandt københavnske lærere og børnehaveklasseledere.

Resultaterne i undersøgelsen er langt fra opmuntrende.

Alt for mange lærere vurderer, at der sidder mellem tre og fem elever i deres klasser, som mistrives. Og lærerne mener, at de kun sommetider eller aldrig oplever at have god mulighed for at planlægge og gennemføre undervisning, der tilgodeser alle eleverne.

I udsendelsen taler vi med lærere om, hvorfor opgaven er så svær. En ekspert giver børnene en stemme i debatten om inklusion, og i Københavns Lærerforening fortæller næstformand Janne Riise Hansen, hvad fagforeningen vil bruge undersøgelsen til.

Hør udsendelsen her, eller find den i din fortrukne podcast-app.

Denne artikel og tilhørende indhold udtrykker ikke nødvendigvis KLF´s synspunkter. Læs mere. 

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.