Christianes far vil gerne have, at lærerne ændrer temaugen om fattigdom i Danmark til et andet relevant emne og Alaskas forældre er bekymrede for mængden af dukseopgaver i klassen. I en ny satirebog tager forfatteren et nærmere kig på forældres rolle i skolen. Vi har læst bogen og spørger forfatteren, forældrerepræsentanten og læreren: Hvor meget skal forældre egentlig blande sig?

 

I foråret udkom bogen “Hvorfor skal skoletasken være så tung?”. Det er et satirisk indblik i forældreskab, som undertitlen fortæller. Den bygger på en lang række fiktive beskeder på Forældreintra og Aula. Beskeder fra forældre der – til tider i alt for høj grad – blander sig i barnets udfordringer i skolen.

“Det hele er skabt i min fantasi, men selvfølgelig er jeg inspireret af virkeligheden,” siger forfatteren til bogen Rikke Lindgaard.

Hun er selv mor til tre børn i skolealderen, og er inspireret af alle de beskeder, hun selv har læst og sendt på Aula.

“Vi forældre bærer for mange af vores børns byrder. Hvorfor søren bærer vi deres skoletaske helt ind i klassen for dem?” spørger forfatteren.

Titlen til bogen fik hun fra et forældremøde, hvor hun undrede sig over, at deltagerne til mødet kunne diskutere, hvor tung skoletasken måtte være. At det var et emne, der var vigtigt nok til at tage op til fælles diskussion.

“Det stod klart for mig, at det her med, at skoletasken ikke må være for tung, er ret sigende for, hvordan min generation af forældre ser forældreskabet,” siger Rikke Lindgaard.

Men hvad gør vi så?

Det kan være nemt at pege fingre af forældre. Men hvordan kommer vi videre? Det spørgsmål stiller Kirsten Birk-Lassen, som også medvirker i podcasten. Hun er formand for foreningen Skole og Forældre København.

“Forældre skal ikke blande sig i, hvor tung skoletasken skal være. Og de skal ikke bære deres børns skoletasker. Det skal børnene selv. Men forældre må gerne blande sig. Det skal bare være i forhold til det, der er relevant for en forælder-stemme: Ens eget barns trivsel og læring, og det fællesskab barnet indgår i. Man skal som forælder forstå, hvad man kan byde sig til med – og hvornår man går ind i et rum, som er lærerens,” siger Kirsten Birk-Lassen.

Professor i pædagogisk psykologi Lene Tanggaard er også med i podcasten for at tale om, at det måske kan gavne samarbejdet mellem skole og forældre, hvis forældre træder lidt tilbage. Desuden er Lars Bechager fra Skolen på Islands Brygge med på linjen for at sige, om han oplever, at forældre træder for meget ind på lærerens område.

Hør podcasten, inklusiv historier fra bogen, på Apple Podcast her.

Denne artikel og tilhørende indhold udtrykker ikke nødvendigvis KLF´s synspunkter. Læs mere. 

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.