Kildevældskolen og Boldklubben Skjold samarbejder om at få fodbold ind i elevernes skoledag. Det kræver samarbejde, og samarbejde tager tid.

”De kalder sig Byens Hold derinde, og det må de gerne være”, siger Jan Sørensen, formand for Boldklubben Skjold, mens vi går forbi FC Københavns hjemmebane Telia Parkens insisterende glas- og stålfacade, ”men så vil vi være Byens Grundvigianske Lokalforening. Og hvordan er man så det i København anno 2017?”

For Jan Sørensen er en del af svaret samarbejde med de københavnske folkeskoler. Indtil videre er det blevet til et samarbejde om et valgfag for udskolingen og fodbold som socialtræning for specialklassen på Kildevældskolen samt et projekt med ’fodboldpatruljer’ på Sortedamskolen.

”Sammen med nogle engagerede lærere har vi oplært nogle fodboldinteresserede 6. klasses-elever i at afvikle fodboldkampe og –træning i frikvartererne,” forklarer Jan Sørensen.

Har søgt kontakt med alle skoler

Han har forsøgt at få kontakt til alle skoler i området omkring Fælledparken, hvor klubben holder til, men har langt fra hørt noget fra alle sammen. Og han er ikke i tvivl om hvorfor:

”Arbejdspres på skolerne”, slår han fast. ”Det er en del af konceptet, at vi ikke kommer med en pakkeløsning. Vi sætter os ned med skolen, og så finder vi i fællesskab ud af, hvad vi kan bruge hinanden til. Men det tager tid at samarbejde, og den har skolerne ikke”.

I Fælledparken fyger blade og gratisaviser henover jorden, mens trætoppene læner sig kraftigt til siden. Det er ’fodbold-langs-jorden’-vejr, bliver vi enige om. Sparkes bolden op i luften, er det ikke godt at vide, hvor den dumper ned henne, når vinden slipper den igen.

Fodbold er andet end konkurrence

Inde mellem Kildevældskolens bygninger er der mere læ, og på skolens tre kunstgræsbaner er der fuld gang i fodboldkampene. På den bageste bane er en af Skjolds trænere i gang med at instruere specialklassen i at spille fodbold. Bag den ene sidebande står klassens lærer René Hansen.

”Det er rigtig god socialtræning for eleverne at spille fodbold sammen, og så er det jo en luksus at kunne trække på så kompetent en fodboldtræner. Med den længere skoledag er det ubetinget en fordel, at de får lov at komme ud og brænde noget krudt af”, siger han.

Og hvordan er det så lige, at den kompetente fodboldtræner kan stå her på Kildevældskolen tidligt tirsdag eftermiddag?

”Vi er så heldige at have to fuldtids- og en deltidsansat administrativ medarbejder, der også har fodboldtrænerkurser. Og Martin Mørch, der står for valgfaget, er selvstændig, så han kan selv planlægge sin arbejdstid”, fortæller Jan Sørensen.

Ikke for at tjene penge

Københavns Kommune har en pulje, som skolerne kan søge til at aflønne de partnere, man samarbejder med om åben skole, men ifølge formanden handler det for BK Skjold ikke om at tjene penge.

”Så kunne det klart bedst betale sig at sælge en pakkeløsning til skolerne. Det handler heller ikke om at få nye medlemmer, for der er vi med 1.800 styk helt fint kørende. Det handler i bund og grund om, at vi synes, vi kan noget som forening, som vi gerne vil smitte skolen med – og forhåbentlig vice versa”, siger han.

Som et tredje initiativ står klubben hver november bag filmfestivallen Shoot!, som alle københavnske 8. klasser bliver inviteret til. Her bliver der vist film med fodbold som tema, og herfra spreder de efterfølgende diskussioner sig vidt omkring til blandt andet seksualitet.

Fleksibilitet var afgørende

Kildevældskolen har en lang tradition for at samarbejde med aktører uden for skolen. Derfor var de straks tændt på ideen om at samarbejde med Skjold, da fodboldklubben henvendte sig.

”Det startede med en aftale om en overbygning til et fodboldforløb på overbygningen, som vi selv kørte i forvejen, og det kørte stort set upåklageligt fra dag 1. Derfor spurgte jeg Jan, hvad han kunne tilbyde vores specialklasse, da jeg har arbejdet med specialområdet i mange år og oplever, at det bliver overset, når man snakker Åben Skole”, fortæller afdelingsleder Nina Bose.

Både på almen- og specialområdet har børn godt af at røre sig men også af at lære, at fodbold handler om meget mere end konkurrencedelen, mener hun:

”Der er regler, man er nødt til at overholde, hvis man overhovedet skal have en kamp ud af det. Der er medspillere, der kan hjælpe en, hvis man selv hjælper dem. Fodbold har et enormt socialt aspekt. Især på specialområdet giver det en masse, at eleverne lærer at indgå i et fællesskab med regler, sammen med mennesker de er trygge ved”.

Fleksibiliteten var altafgørende

For Nina Bose var det altafgørende, at Skjold signalerede, at de var fleksible, da de tog kontakten til skolen. Ofte oplever afdelingslederen på Kildeværdsskolen, at eksterne aktører kommer med et fastlåst tilbud om et forløb, på et tidspunkt hvor skoleåret for længst er planlagt.

”Her var et tilbud om at sætte os sammen og finde ud af et forløb, der indgår løbende som en del af årshjulet. Hvis man som led i Åben Skole skal have forløb, som ikke er en del af den normale undervisning, så skal man som skole vide det et år i forvejen”, siger hun.

Og så var det vigtigt, at Skjolds tilbud peger ind i foreningslivet.

”At man kan spille rigtig fodbold, selvom man ikke er elite. Det giver specialeleverne muligheden for at få foden inden for i fritidslivet. Og for alle andre giver det en enorm glæde at bevæge sig men for mange af dem også at kombinere en fritidsinteresse med skolelivet”, siger Nina Bose.

Ronaldo som indgang til læring

”Så er gult hold foran med to, så nu må de maksimalt tage to berøringer på bolden”, lyder råbet fra fodboldtræneren Martin Mørch. Hans stemme kastes rundt af vinden i Fælledparken, hvor fodboldvalgfaget på Kildevældsskolen afvikles.

Det er en skuffende melding, når nu man lige havde planlagt en Cristiano Ronaldo-dribletur af den anden verden til ære for journalistens knipsende kamera.

Og apropos den portugisiske superstjerne har Jan Sørensen store forhåbninger om, at samarbejdet med Kildevældsskolen og andre københavnske folkeskoler kan udvikle sig til et punkt, hvor fodbold ikke bare kommer ind i skolen men helt ind i fagundervisningen.

”Min drøm er, at man kan bruge fodbold i meget bredere forstand i undervisningen for at ramme nogle af de elever, der har lidt svært ved at sidde stille. Måske man er mere motiveret for at læse en engelsk tekst, hvis den handler om Cristiano Ronaldo, hvis man er kæmpe Real Madrid-fan?”, siger han, inden vi kryber i læ for vinden.

Ude på banen har gult hold har vundet, og det betyder 20 armstrækkere til det tabende hold. Martin Mørch er første mand på maven og tager med højt humør straffen sammen med eleverne.

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.