Blandt Københavns Museums nyerhvervelser 2015 er 33 genstande indleveret af elever fra Blågård Skole. Heriblandt er Astas første pennalhus, som hun fik af sin faster, Katinkas hoppebold medtaget af leg med vennerne, og Mohammads diplom fra sit ophold på julemærkehjemmet Kildemose. Allesammen er det ting, der fortæller historier om fællesskaber og børns liv i byen anno 2015.
Ting bliver til genstande
Gennem seks måneder kunne besøgende på Københavns Museum nyde den smukt iscenesatte udstilling 'Børnenes by'. Så blev det december, og lyskasser, udstillingstekster og montrer skulle afmonteres.
Eleverne fra Blågård Skole blev hidkaldt og var med til at lukke udstillingen ned. Men nu måtte Asta ikke røre ved sit pennalhus. Og Katinka og Mohammad måtte ikke pille ved hoppebold og diplom. Tingene var ikke længere ting. De var museumsgenstande, som nænsomt skulle pakkes ned af museets konservator.
Se video hvor eleverne lærer om nedpakning af museumsgenstandene
Når børn skriver historie
Grundtanken i projektet var, at eleverne skulle forstå deres rolle som både historieskabte og historieskabende og at det skulle foregå ved, at eleverne indleverede en genstand som afsæt for deres egen fortælling om fællesskaber.
"Det skulle være en konkret måde at være historieskabende på, for man er faktisk med til at skrive og skabe historie ved at sørge for at være et sted, hvor nogen forankrer historien i noget fysisk og formidler den," forklarer Sidsel Kirk, som er undervisningsansvarlig på Københavns Museum og initiativtager til udstillingen.
Det tog godt et år at udvikle og realisere udstillingen 'Børnenes by', hvor et team bestående af undervisere, historikere, en scenograf og en pr-ansvarlig fra Københavns Museum arbejdede sammen med elever og lærere.
Eleverne var med i alle dele af udstillingsprocessen og mødte alle fagligheder på museet, ligesom flere fra museets udstillingsteam også var på besøg på skolen.
Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.
Vær den første til at kommentere