I den anledning inviterede KLF’s bestyrelse til cafémøde, der blev meget velbesøgt af lærere fra både København og Frederiksberg.
Arbejdet med motorisk svage
Fysioterapeut Charlotte Runge, der har mange erfaringer fra Idrætsklinikken på Bispebjerg Hospital, og som har lavet motorisk screening på Bellahøj Idrætsprofilskole, fortalte om betydningen af en god motorik og om arbejdet med motorisk svage børn.
Charlotte Runge har en uddannelse i støbeskeen for indskolingslærere om, hvad vi skal have fokus på for at hjælpe motorisk svage børn. Vi skal bruge erfaringer fra forskningen og blande det med praktikeres erfaringer.
Bedre motorik gør børn mere aktive, og det er vigtigt at inddrage lærere og forældre – hjemme kan de fx være med i køkkenet.
Man kan lave legefællesskaber for at inkludere motorisk svage, for de bliver ofte ekskluderet, fordi de ikke kan være ordentligt med i lege. Fysisk aktivitet forbedrer deres koncentration og giver bedre læring.
Bevægelse er også glæde
Det er vigtigt at have kostdelen med. Dem med dårlig motorik bliver endnu dårligere gennem årene, hvis ikke de bliver hjulpet. Derfor er det vigtigt at sætte ind med screening og træning – og måske forebygge for meget stillesiddende inaktivitet ved fx computerspil.
Vil man lave inkluderende idrætsliv, skal man sørge for, at alle har en vigtig plads, så alle kan føle glæde ved at være med. Dårlige erfaringer med bevægelse opmuntrer ikke til gentagelse, det gør derimod gode.
I København er der otte procent med motoriske vanskeligheder ved skolestart, og for seks procents vedkommende har det betydning for deres indlæring og sociale udvikling.
Der er forskellige måder at screene børns motorik på og forskellige arbejdsformer. Motorisk observation er et brugbart og enkelt redskab, når lærere skal opkvalificeres.
Mere på: motorikcenter.dk
pg
Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.
Vær den første til at kommentere