Daglig fysisk aktivitet i skolen styrker indlæringen og giver bedre prøvekarakterer. Et svensk forskningsprojekt over ti år viser, at motorisk træning hæver børnenes skolepræstationer.

– Sammenhængen er tydelig. Nu må politikerne vågne og indføre daglig idrætsundervisning i skolerne, mener forsker Ingegerd Ericsson, lektor i idræt ved Malmø Högskola.

 

Bunkeflo-projektet har gennem ti år fulgt 220 elever fra 1. til 9. klasse på Ängslättskolan og på Sundsbroskolan i Bunkeflostrand i Malmø. Samtlige elever i de udvalgte klasser har deltaget i forsøget. Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og skolepræstationer er blevet målt. 

Eleverne blev delt i to lige store grupper. Den ene har haft daglig skemalagt idrætsaktivitet i skolen og efter behov ekstra motorisk træning. Den anden har haft idræt og bevægelse to lektioner om ugen.

Daglig idræt giver højere karakterer

Konklusionen er, at eleverne i gruppen med daglig idrætsaktivitet i skolen har nået højere prøvekarakterer end kontrolgruppens elever, der kun har haft de normale to timer idræt om ugen. Især drengene har opnået bedre resultater.

96 procent af drengene i gruppen med daglig idrætsaktivitet kvalificerede sig til at søge ind på et gymnasium mod 84 procent af eleverne i kontrolgruppen med mindre idrætsundervisning. De tilsvarende tal for pigerne var 97 procent mod 95 procent af dem med mindre idrætsaktivitet.

De tilsvarende gennemsnitlige tal for elever uafhængigt af køn for hele landet er 89 procent. 

– Forskellen mellem kønnene kan ligge i, at drengene generelt har et større behov for at bevæge sig og føle sig godt tilpas gennem fysisk aktivitet end pigerne, forklarer Ingegerd Ericsson, dr. phil. i pædagogik og lektor i idrætsvidenskab ved Malmø Högskola.

En anden forklaring kan være, at udformningen af idræts- og bevægelsesundervisningen traditionelt er og har været mere stimulerende for drenge.

Drengene, der deltog i undersøgelsen, forbedrede desuden signifikant deres karakterer i svensk, engelsk og matematik – en forbedring der ikke sås lige så tydeligt blandt pigerne. Ingegerd Ericsson har i sin forskning også sammenlignet resultaterne fra elevernes diagnostiske prøver i 2. klasse og deres årskarakterer ved udgangen af 9. klasse.

Undersøgelse gennem ti år

Projektet, der tog sin begyndelse i 1999, blev gennemført i Bunkeflostrand, da det er en relativt homogen middelklassebefolkning i Malmø uden stor ind- og udflytning. De børn, der indgik i forsøgsgruppen med særlig meget idræt, har haft skemalagt idrætsundervisning fem dage om ugen samt efter behov ekstra motorisk træning en time pr. uge ud over de skemalagte idrætstimer.

Ifølge Ingegerd Ericsson er Bunkefloprojektet den første undersøgelse, der statistisk viser effekten og sammenhængen mellem daglig idrætsundervisning og skolepræstationer over en længere periode. Resultatets gyldighed forstærkes af homogeniteten i de undersøgte grupper: børnene er lige gamle, de går i samme skole og har forældre med sammenlignelig uddannelse, indkomst og interesse for fysisk aktivitet.

– Med resultatet står det videnskabeligt klart, at daglig skemalagt idrætsundervisning og bevidst motorisk træning forbedrer ikke kun motorikken, men også skolepræstationerne. Med mere idræt og bevægelse i skolen er der altså betydeligt flere elever, der opnår karakterer, som kvalificerer dem til at starte gymnasiet, understreger Ingegerd Ericsson.

Læs hele artiklen i KK 5.

Se også soundslide (billedvideo) om morgenidræt på Vigerslev Allés Skole, forsiden øverst til højre.

pg

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.