Meldingerne fra Kommunernes Landsforening affødte mest kommentarer i retning af, at de mennesker, der tegner KL, ikke har det ringeste kendskab til folkeskolen.
Nogle på det christianshavnske lærerværelse tog sig til hovedet, andre brød ud i tragikomisk latter.
Peter Jensen lagde vægt på, at det er vigtigt, når vi skal ud og fortælle om skolen, at vi giver den positive vinkel, der jo er den, der er årsag til at vi er lærere.
Beklageligvis tror mange ude i den store verden stadig, at lærere går hjem klokken 13 og hviler ud i lange ferier. Vi må gøre dem lidt klogere på, hvad det er for et job i dag.
En lærer havde erfaring med at tilbyde sit job til folk, der mente at vide, hvor nemt og rekreativt det er at være lærer – og reaktionen var altid spontan, ’nej tak, at skulle forholde sig til alle de unger og følge med i alle de lovændringer, ellers tak’, var det hyppige svar.
Peter Jensen foreslog forskellige initiativer. Vi skal tale med venner og forældre, bruge vores facebook-kontakter og gerne skrive til blade og aviser.
KK og hjemmesiden klfnet.dk modtager i øvrigt meget gerne indlæg fra de københavnske lærere. Vi skal nok sørge for at sprede dem til mange.
Hvis vi kender politikere, skal vi tage fat i dem. Nogle partier gik fx til valg på en klassekvotient på 24 elever – hvordan kan det være, at de har glemt det?
Snakken gik også om, hvordan folkeskolens forhold og økonomi er blevet forringet år efter år. En lærer mente, at hendes venner allerede vidste alt om det – men det tog de med sindsro, for de var ansat hos SAS.
”Nu er der ikke noget parti at stemme på mere”, lød det fra en anden, der ville udøve stor præcision ved næste stemmeafgivelse.
Peter Jensen fremhævede de fire kardinalpunkter for en bedre folkeskole, og flere af kollegerne sagde, at det jo netop er dem, der har betydning for, om man kan gennemføre en god undervisning.
1. Alle elever skal sikres et timetal, der mindst svarer til det nuværende vejledende timetal
2. Max 24 elever i klassen
3. Elever har ret til at blive undervist af en lærer, der er uddannet i faget
4. Større fokus på inklusion af elever med særlige behov
KLF-afdelingen på Christianshavns Skole diskuterede derefter mulige fælles initiativer. Det skal de snakke om indbyrdes, og punktet genoptages på det ordinære KLF-møde på mandag.
”Således opløftet går vi hjem og mødes igen”, afsluttede Peter Jensen.
pg
Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.
Vær den første til at kommentere