#1: Nordentoft-sagen
Inger Merete Nordentoft var skoleinspektør på Katrinedals Skole og en meget visionær pædagog. Hun ville undervise børnene i demokrati og give dem medindflydelse på egen skolegang. Enormt fremsynet, når man tænker på, at kalenderen viste 1940’erne.
Men alt dette druknede. Fordi hun traf et – på det tidspunkt – moralsk forkasteligt valg.
Hun fik barn udenfor ægteskabet.
Hør historien om, hvordan en ambitiøs og dygtig skoleinspektør kom på alles læber, fordi hun ikke skammede sig. Hør hvordan hun opdelte landet i for og imod – i et ufrivilligt opgør med, hvad der var i orden at gøre som kvinde.
Hør historien online her.
Eller find den på Apple Podcast:
Klik her: afsnit 1
Klik her: afsnit 2
#2: Studiedrømme vs. virkelighed
“Til sidst ender jeg med kun være på mit badeværelse. Fordi der var aflukket og ikke nogen, der krævede noget af mig.”
Sådan siger Louise, der var nyuddannet lærer og fyldt af mod på at starte sit første job. Men hendes overgang fra lærerseminariet til virkeligheden var svær. Og det er hun ikke ene om. Hver fjerde nyuddannet lærer overvejer at droppe folkeskolen.
“Man skal være forberedt på at få en sviner hele tiden. Virkeligheden passer ikke til de forventninger, der bliver skabt på seminariet,” siger Louise. Ruster vi ikke vores studerende godt nok til den virkelighed, der venter dem?
Hør podcasten online her
Eller på Apple Podcast:
Klik her: afsnit 1
Klik her: afsnit 2
#3: Pissedårlig undervisning
Vi skal turde tale om pisse dårlig undervisning. Selv om det er folkeskolens største tabu. For det sker derude, gør det ikke? Måske i højere grad efter reformen. Nu hvor folkeskolen bliver udsat for didaktiske buzzwords, der er opfundet langt væk fra virkeligheden i klasselokalet.
Vi skal turde tale om den dårlige undervisning. Det gør Alexander von Oettingen, Knud Romer og Anders Bondo her. For på den måde bliver vi klogere på, hvornår undervisningen er pisse god.
Hør podcasten online her
Eller find den på Apple podcast:
Klik her: 1. afsnit
#4: Når de drikker derhjemme
“Hvis nogen havde gjort noget, dengang jeg gik i folkeskole, så havde jeg måske ikke brugt hele min fucking ungdom på at have det elendigt.”
Ronjas far var alkoholiker, og hun føler ikke, at fik hjælpe af nogle voksne. Men hun bebrejder ikke sine lærere, overhovedet. Hun forstår godt, at det er svært at tale om mistanker om alkoholproblemer i hjemmet.
Den her podcast handler ikke om at placere skyld eller ansvar. Den handler om, hvor meget man kan redde, hvis man tør. Hør for eksempel læreren Marianne, der flere gange har taget snakken om alkoholproblemer i hjemmet, både med barnet og forældrene. Og bliv inspireret til, hvordan du selv kan gøre.
Hør podcasten online her
Eller på Apple Podcast her:
Klik her: 1. afsnit
#5: Husker du Lærerrådet?
Tag med journalist Lasse Klinke tilbage til fortiden, hvor lærerne på skolen havde stor medbestemmelse på skolens liv - i stort og småt. Dengang der var noget, som hed Lærerrådet. Hvad besluttede de, hvad diskuterede de, og hvor blev Lærerrådet egentlig af?
Hør den online her
Eller på Apple Podcast her:
Klik her: 1. afsnit
Denne artikel og tilhørende indhold udtrykker ikke nødvendigvis KLF´s synspunkter. Læs mere.
Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.
Vær den første til at kommentere