”Havheksen Helga i sit havland, se hvor det bobler, når hun griner, svømmer rundt og leger og lær´.”

150 elever i 0. og 1. klasse på Gasværksvejens Skole sang, så det gjaldede i den propfyldte sal med musikledsagelse af et swingende orkester bestående af personale og forældre.

Det ene fantasifulde tableau afløste det andet med original, farverig scenografi og kostumer i alle regnbuens farver. ”Utroligt og næsten fantastisk magisk hvad videnskaben kan”, lød et andet budskab i indskolingsmusicalen, der er en fast tradition i et årligt tre ugers forløb. Skoleleder Marianne Risager-Hansen introducerede eventyret og gav korte resumeer til indslagene, hvor grupperne afløste hinanden og sang den næste fængende sang.

Børnene mødes på tværs af klasserne inddelt efter interesser og med blik for en god gruppesammen-sætning, der skaber sammenhold og kendskab. De voksne fra KKFO’en Gasværket og fra skolen blandes også, så kompetencerne udnyttes bedst muligt. Et planlægningsudvalg skaber rammerne for processen, der afsluttes med fire forestillinger, hvor de øvrige klasser, forældrene og de omliggende børnehaver er de begejstrede tilskuere.

Havheksen er hovedpersonen omgivet af badepiger og -drenge, druknede på havets bund. De vækkes til live af evighedskvinder og danser en charmerende charleston. Tangen duver smukt til musikken, og goplen skinner i mørket under det ultraviolette lys. 

De øvrige klassetrin laver ligeledes musicals to og to, så udviklingen af de musiske færdigheder og glæden ved at skabe og optræde opdyrkes og forfines.

Ved oplevelser som denne græmmes man over den urimelige kritik, der i medierne bevidstløst rammer folkeskolen. For som på Gassen foregår der rigtig mange gode ting i den københavnske folkeskole, hvor lærere, børnehaveklasseledere og pædagoger både i den enkelte klasse og ved uger som denne giver eleverne oplevelser og kundskaber, der skaber kloge og kreative børn.

Jan Trojaborg

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.