– Ja, motivationen ved at arbejde med it har stor betydning, konstaterer matematiklærer Thomas Køier Jakobsen på Gerbrandskolen. Han har introduceret og afprøvet en lang række it-programmer i matematik i sin 6. klasse, hvor alle eleverne har en ipad.
– Jeg oplever, at eleverne har fået matematikken ind på deres egen digitale hjemmebane, når de arbejder på ipad’en. Vi bruger den meget i undervisningen, og eleverne bruger den også meget i fritiden, fortæller Thomas Jakobsen.
– Når vi arbejder med opgaver på ipad'en er det en stor tilfredsstillelse for eleverne, at de får svar med det samme. De skal ikke sidde og vente på en lærer, som flere andre også sidder og kalder på.
– Ipad’en fungerer som en lille ekstra lærer. Den kan vise film og video, og hvis læreren ikke lige kan være der, kan de i matematikfessor.dk spille en instruktionsvideo, der vejleder kort, klart og meget pædagogisk.
– Som lærer skal jeg bare vejlede eleverne i, hvor de kan hente den hjælp, de har brug for. Jeg sparer en masse tid, og eleverne får samtidig meget mere vejledning, fortæller Thomas, der jævnligt har hørt glade kommentarer fra eleverne, som fx ’wauw, jeg kan løse opgaver til 9. klasse!’
Endnu en opgave oveni
Tolærerforsøget, som Undervisningsministeriet udbød sidste år, beskrevet i KK 8, skabte fra starten ikke den store begejstring blandt skolens lærere, fordi det blev opfattet som endnu en opgave oven i alt det andet, uden at der fulgte tid med.
– Projektet kom ind i et i forvejen presset skema. Vi har ikke fået ekstra timer til det, men som tiden gik, og vi og vores kolleger på skolen så effekten hos eleverne, vendte skepsis til stor tilfredshed.
– Jeg og mine matematikkolleger har været meget begejstrede, fordi vi har fået lov til at sidde og nørde inden for vores felt. Det har været en stor fornøjelse.
Thomas konkluderer
Thomas Jakobsen kan godt forstå kollegernes første skepsis, for det havde været rimeligt at støtte sådan et projekt med timer – naturligvis tager det tid at være med og gå hundrede procent ind i det. På den anden side har de faglige gevinster overskygget bekymringerne.
– Den fælles forberedelse sammen med den faglige vejleder har haft stor betydning. Her har vi udvekslet en masse ideer.
– Som nyuddannet lærer kan jeg også bruge nogle af de fif, som mine to erfarne kolleger har bidraget med, mens jeg på den anden side har kunnet komme med noget om it, siger Thomas og tilføjer:
– Det vigtigste for mig har været den rolle, den faglige vejleder har haft, og hvordan vi har brugt ham i projektet.
– Holddelingen har foregået sideløbende med den almindelige undervisning i stamklasserne, og holdundervisningen har kvalificeret den normale undervisning betydeligt, fordi den har givet et klart skub fremad til de elever, der havde svært ved at følge med i den normale undervisning.
– Vi har nærmest fordoblet vores resultater i forhold til de nationale test i løbet af en periode på fire måneder, hvor vi har testet to gange.
– Vi har ikke undervist i de nationale test, men i det eleverne manglede i basale færdigheder. Dertil kommer, at deres motivation næsten er eksploderet, konkluderer Thomas Jakobsen.
Stor gavn af dygtig vejleder
Som faglig vejleder for Thomas Køier Jakobsen og hans to kolleger blev matematiklærer Mads Erichsen, Sølvgades Skole, tilknyttet, og den ordning faldt i smag:
– Det har været en kæmpe gevinst at have Mads med i projektet. Vi har haft en medspiller til noget af det, der interesserer os, og det har givet os lejlighed til at mødes om den undervisning, vi skulle tilrettelægge sammen. Vi har fået rammerne og et godt fagligt input udefra.
– Gennem projektet fik Mads og vi lærere mulighed for at fordybe os i matematik og it, som vi er interesserede i. Vi havde møde en gang om ugen, hvor vi diskuterede materialernes kvaliteter og aftalte, hvad vi skulle lave med eleverne i den følgende periode.
Hvordan fik du som matematiklærer et skub fremad?
– Jeg fik en større tro på det, jeg kan. Mads sagde fx, at den idé du har her, den skal vi i hvert fald følge op på. Han var god til at vurdere elevernes resultater og beskrive dem. Hans dømmekraft blev en vejviser for, om vi var på rette vej. Han var også god til at sige, når han syntes, vi gjorde det godt – fx om den måde vi arbejdede sammen på som team.
Tekst og foto: Peter Garde
I KK 8, 18. september, er der en beskrivelse af forsøget med niveaudeling i 6. klasse og et interview med matematiklærernes faglige vejleder Mads Erichsen.
It-programmer brugt til holddeling
Matematikfessor.dk log ind med unilogin - kan også anvendes på iPad.
Matematikfessor er et komplet online matematikprogram. Forcerne er mange, og de mest nævneværdige er, at de som lærerens redskab kan bruges til at planlægge, gennemføre og evaluere undervisningen.
Her findes undervisningsforløb, indstruktionsvideoer og grundige evalueringer af den enkelte elev. Forældrene har mulighed for at hjælpe eleven med hjemmeopgaver via videoerne med forklaringer til de forskellige faglige emner.
Hungry fish: Spillet træner addition, gennemgår intro med eleven, start spillet kør derudad.
Motion math Wings: Spillet træner sammenligning af størrelser og på et senere tidspunkt gange. Eleverne er glade for gameplayer i dette spil.
Motion math zoom: Spillet træner positionssystemet, følg instruktionerne i spillet.
Mine tabeller: Træner de små tabeller, den er særlig god til udenadslære af tabellerne. Hør tabellen igennem og løs opgaverne efterfølgende.
Brain tuner 2: Her trænes Addition, eleverne skal tænke hurtigt og bliver i den grad udfordret.
King of math: Spil der træner de 4 regningsarter. Der er mulighed for, at det fanger rigtig godt, da der er en udvikling af en figur, som udvikler sig, når man klarer opgaverne. Den fulde version indeholder bl.a. opgaver om brøker, statistik og procent.
Splash math Grade 4: Her er en stor matematik app på engelsk, der svare til en lille matematikbog af opgaver. Den gratis version indeholder 27 daglige opgaver og ikke mere. Men det er også tilstrækkeligt, hvis det kun lige er 5-10 min., der skal trænes mat. Der er lidt svært engelsk i det, men det kan jo så samtidig være en anledning til læring i et andet fag samtidig.
Digits: Et onlinespil hvor det gælder om at sætte tal på stribe, der giver 10, for derefter at få felterne til at skifte farve fra blå til hvid. Det er primært logisk tænkning og en del strategi. Og så er det rigtig godt til at få 10'er vennerne fuldstændig på plads.
Mathtappers: Multiples: Et træningsspil i gange. Det kræver, at man sætter sig ind i indstillingerne og indstiller det til den pågældendes elev niveau.
Mathtappers: Estimate fractions: God til at forstå størrelsen af brøker. Brøkerne skal placeres på en tallinje efter deres størrelse.
Mathtappers: Equivalents: Et godt brøker-spil, der dog kræver, at man sætter sig ind i indstillingerne først. Her kan man træne omskrivningen mellem brøker, procent og decimaltal.
Mathtappers: Numberline: En fin app til at vurdere, hvor tal er på tallinjen, den har især kvaliteter hvis man indstiller den til negative tal.
Pizza Fractions: Et godt spil til at kende størrelsen på de forskellige brøker.
Geoboard: Et godt spil til at lave forskellige figurer. Brug den til at bede eleverne om at lave en retvinklet trekant, et parallelogram osv.
Virtual Manipulatives: En app der viser størrelsesforholdet mellem decimaltal, brøker og procent. Godt til at forstå omskrivningen mellem dem.
Dragonbox: Et evolutionnært ligningsprogram, der træner ligninger med eleverne gennem et meget gennemtænkt system. I vil opdage at eleverne hurtigt vil lære svære ligninger uden at kunne noget med ligninger inden. Se http://politiken.dk/tjek/digitalt/testdigitalt/ECE1999380/laer-ligninger-paa-en-time-i-en-revolution-af-et-matematik-spil/
Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.
Vær den første til at kommentere