I Skoletjenestens katalog for næste skoleår findes et imponerende udbud af relevante undervisningstilbud for alle klassetrin om snart sagt alle tænkelige emner. Kataloget og hjemmesiden udnytter fornemt den digitale søgemaskines muligheder. Det er nemt at navigere, grafisk indbydende og sandelig også overskueligt.

 

Kataloget giver overblik over undervisningstilbud i 135 ’eksterne læringsmiljøer’, som det hedder. Indholdet er inddelt i syv hovedkategorier: 1. Naturfag og naturvidenskab, 2. Kunst, design og arkitektur, 3. Kulturhistoriske museer, 4. Kulturhistoriske miljøer, 5. Film og scenekunst, 6. Lokalhistoriske museer og 7. Kulturudveksling.

Nemt at finde rundt

Inden for hver kategori finder man de enkelte institutioner med angivelse af, om der er tilbud til indskoling, mellemtrin og udskoling. Det fremgår fx, at Knuthenborg Safaripark tilbyder undervisning for alle tre alderstrin med fire tilbud, oplysning om varighed, pris og en beskrivelse af emnerne og undervisningens indhold: 1. Besøg giraffen, 2. Næsehornet på nært hold, 3. På rovdyrenes territorium og 4. Sov blandt vilde ulve! – sidstnævnte med denne forførende uddybning:

”Kunne I tænke jer at prøve noget vildt? I Knuthenborg Safaripark kan man komme på lejrskole hos vores ulve! I ulvehytten er det muligt at sove HELT tæt på de fascinerende arktiske ulve. Den ene væg i hytten er en stor glasrude, der vender ind mod ulvene. Så når man ligger på liggeunderlaget i soveposen, kan man altså se lige ind til ulvene. Og er man heldig, kan man høre ulvene hyle...”. Wauuuh!

Kommer tidens elever og de pædagogiske strømninger i møde

Det fremgår af beskrivelserne, at museer, institutioner, virksomheder og værksteder lægger sig i selen for at tilrettelægge arrangementerne, så emnerne levendegøres fx med udgangspunkt i konkrete genstande. Eleverne er aktive deltagere, de får stillet opgaver, indgår i arbejdsprocesser og skal blandt andet opleve faglig succes gennem samarbejde og fællesskab. I tidens ånd er der ud over de faktuelle oplysninger til hvert tilbud knyttet en beskrivelse af det faglige indhold og de læringsmål, der arbejdes med i undervisningen.

Ikke færre end 21 institutioner har 196 naturfaglige tilbud, og inden for kunst, design og arkitektur kan man besøge 24 institutioner med 184 meget forskellige emner. Det er imponerende, og institutionerne har virkelig forstået at byde indenfor til en lang række spændende og aktuelle emner. Oplæggene til de syv hovedkategorier, som man kan læse i kataloget, vidner om, at Skoletjenesten er helt opdateret på de faglige og pædagogiske udfordringer, pejlemærker, ambitioner og krav, der er dominerende i disse år.

Også utraditionel nytænkning

Skoletjenestens katalog sætter også fokus på interessante længerevarende forløb mellem kulturinstitutioner og skoler. Kunstmuseet ARKEN tilbyder fx et brobygningsforløb for 10. klasse af en uges varighed. Museets udstillinger tjener som inspiration for de unge til at formulere fremtidsønsker og se sig selv i nye sammenhænge. Målet med forløbene er at fremhæve de unges faglige og individuelle kompetencer og hjælpe dem til større afklaring i uddannelsesvalg. Det nævnes, at ”ARKENs undervisere præsenterer kreative og kunstfaglige metoder til at navigere i junglen af fremtidsmuligheder og nærme sig et værdibaseret og vedkommende uddannelsesvalg.” Det er da en utraditionel og temmelig ambitiøs indgangsvinkel til uddannelsesvalg. Med Skoletjenestens indbydende katalog og den enkelte skoles forhåbentlig brugbare driftsbudget som hjælpere er der mange fristende muligheder for udbytterige skoledage. Kataloget (og skoletjenesten.dk) fremstår som et fornemt arbejdsredskab for lærere, og det må kunne give inspiration i mange sammenhænge.

Skoletjenestens årskatalog for 2017/18 er i uge 19 og 20 udsendt til alle skoler øst for Storebælt. Kataloget kan desuden findes på Skoletjenestens hjemmeside: skoletjenesten.dk

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.