Giver det virkelig mening at teste børn, der går i indskolingen? Det synes jeg faktisk ikke. Jeg har selv en datter, som lige er startet i børnehaveklasse på Blågårds Skole. Når jeg ser på hende, og på hvad hun er glad for ved at gå i skole, så er det meget langt fra nationale test.
Hun er glad for at finde ting, der starter med ugens bogstav til gætteposen. Hun er glad for at lære matematik ved at spille skak fredag eftermiddag. Hun kommer stolt hjem og fortæller om, at de har fanget krabber ved Amager Strand.
Alt det, der handler om at pirre en nysgerrighed og en glæde ved at lære, er i skærende kontrast til nationale test. Og det er særligt tydeligt hos de helt små børn.
Derfor er det den helt rigtige melding Mette Frederiksen er kommet med i dag (se link til dr.dk)
Men jeg synes faktisk ikke, at vi skal stoppe med indskolingen. Lad os helt droppe de nationale tests. Ikke for at droppe test som et pædagogisk redskab for den enkelte lærer, men for at sikre, at test bliver netop det. Et pædagogisk redskab, som den enkelte lærer kan benytte sig af, på en måde hvor det passer ind i de undervisningsforløb, som de kører med.
Vi skal holde fokus på progression, vi skal fortsat måle på elevernes trivsel, vi skal fokusere på lærernes arbejdsmiljø, vi skal se på resultater fra afgangseksamen og vi skal volde fokus på, om de unge mennesker kommer videre i uddannelsessystemet. Men det gør vi ikke med nationale test. Mere nysgerrighed, mere faglig frihed til vores dygtige lærere, mere læringsglæde til eleverne. Det må være vejen frem.
Debatindlægget er skrevet af Jonas Bjørn Jensen, medlem af Borgerrepræsentationen for Socialdemokratiet og kandidat til kommunalvalget 2017.
Frem mod kommunalvalget 21. november giver KLFnet.dk københavnske byrådskandidater mulighed for at skrive debatindlæg til hjemmesiden, der omhandler vores område. For at læse andre politiske indlæg klik her.
Giver det virkelig mening at teste børn, der går i indskolingen? Det synes jeg faktisk ikke. Jeg har selv en datter, som lige er startet i børnehaveklasse på Blågårds Skole. Når jeg ser på hende, og på hvad hun er glad for ved at gå i skole, så er det meget langt fra nationale test.
Hun er glad for at finde ting, der starter med ugens bogstav til gætteposen. Hun er glad for at lære matematik ved at spille skak fredag eftermiddag. Hun kommer stolt hjem og fortælle om, at de har fanget krabber ved Amager Strand.
Alt det, der handler om at pirre en nysgerrighed og en glæde ved at lære, er i skærende kontrast til nationale test. Og det er særligt tydeligt hos de helt små børn.
Derfor er det den helt rigtige melding Mette Frederiksen er kommet med i dag (https://www.dr.dk/nyheder/politik/s-vil-afskaffe-nationale-test-de-mindste)
Men jeg synes faktisk ikke, at vi skal stoppe med indskolingen. Lad os helt droppe de nationale tests. Ikke for at droppe test som et pædagogisk redskab for den enkelte lærer, men for at sikre, at test bliver netop det. Et pædagogisk redskab, som den enkelte lærer kan benytte sig af, på en måde hvor det passer ind i de undervisningsforløb, som de kører med.
Vi skal holde fokus på progression, vi skal fortsat måle på elevernes trivsel, vi skal fokusere på lærernes arbejdsmiljø, vi skal se på resultater fra afgangseksamen og vi skal volde fokus på, om de unge mennesker kommer videre i uddannelsessystemet.
Men det gør vi ikke med nationale test. Mere nysgerrighed, mere faglig frihed til vores dygtige lærere, mere læringsglæde til eleverne. Det må være vejen frem.
Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.
Vær den første til at kommentere