Skæg med æg og fra jord til bord. Temaet var mad, da 7. klasserne fra Lykkebo Skole i Valby var på lejrskole på Sydfyn. En tur, der både bragte sammenhold og masser af læring, fortæller deres lærer.

Tætpakket program

Eleverne boede på en stor gård, som hver dag dannede rammen for de mange madaktiviteter. Dagene var bygget op om måltiderne, så eleverne startede med at lave morgenmad sammen, hvorefter frokosttilberedningen og senere aftensmaden var på programmet.

”Der var ikke så meget tid til pjat, for det var et tætpakket program. Men det var nogle rigtig forskellige og spændende aktiviteter, så når eleverne var trætte om aftenen, var det fordi, de havde oplevet så mange interessante ting”, forklarer Jesper Nielsen.

Alle aktiviteter var arrangeret af madguider, som også var til stede under hele madlejrskolen. Lærerne skulle derfor ikke undervise, men i stedet holde opsyn og hjælpe eleverne med at holde fokus undervejs. 

Helt i fisk

Dagene bød på mange forskellige opgaver og aktiviteter. En eftermiddag havde temaet ’skæg med æg’, hvor eleverne lavede æggeretter, mens en formiddag gik ’helt i fisk’ og bød på filetering af helt friske fisk – og fiskefrikadeller af de fileter, der ikke gik helt efter planen. Eleverne besøgte også en kostald, hvor de lærte om mælkeproduktion. Det faldt i god jord ved Dzenete fra 7. klasse:

”Det sjoveste ved madlejren var, da vi skulle se på køer hos landmanden Peter. Der var rigtig mange køer – også gravide køer og kalve. Vi fik lov til at røre ved dem, og nogle satte deres finger i munden på kalvene. Vi fik også lov til at se køerne blive malket af to store, automatiske maskiner,” fortæller Dzenete. 

Hils på kyllingen, før du spiser den

En anden dag var der kylling på madplanen – vel at mærke af den levende slags, da aktiviteten startede. Eleverne startede med at hilse på kyllingerne og ae dem, mens madguiderne fortalte om, hvordan kyllingernes liv havde været.

Derefter tog madguiderne kyllingerne med om bag laden, hvor hovederne blev hugget af – og så blev de derefter plukket og sprættet op sammen med eleverne, mens de lærte, hvilke indvolde kyllingerne havde, og kunne se faserne i æggene.

”Selvfølgelig syntes nogle af eleverne, at det var lidt ulækkert – men det var også spændende, så der var ikke nogle kriser undervejs. Eleverne så ikke kyllingerne dø, fordi madguiderne ikke mener, der er et formål med at se lige netop det. Den vigtige læring ligger i snakken før og efter, ikke i selve døden,” fortæller Jesper Nielsen.

Professionelt – og ikke en Arla-reklame

Madlejrskolen indeholdt også elevopgavesæt og lærervejledning til både før, under og efter opholdet. Forud for lejrskolen havde eleverne for eksempel set på Helnæs’ natur, talt om livretter og mad og i fællesskab lavet aftaler om, hvordan de skulle opføre sig på lejren, og særligt hvordan de kunne holde god køkkenskik med rene fingre.

Efterfølgende har der været forskellige udfordringer til eleverne fra lejrskolen – for eksempel at lave en maddag for yngre elever på skolen, lave plakater om opholdet og skrive en artikel om det.

”Det hele har været virkelig professionelt, med gode pædagogiske bagtanker, som fint lever op til målene. Og med meget professionelle madguider på lejrskolen, som var rigtig gode til at lære fra sig. Og heldigvis var det på ingen måde en reklamesøjle for Arla. Det var helt i top,” siger Jesper Nielsen.

Det var en anden af 7. klassernes lærere, som havde søgt Arla om madlejrskolen. Efter succesen har andre af skolens lærere søgt om at komme afsted næste år.