Efter tre måneder med onlineundervisning får de ældste elever nu lov til at møde fysisk op til undervisning igen. Men den nye ordning, der betyder, at 5.- 8. klasse og afgangseleverne kan møde op én gang om ugen og få undervisning udendørs, bekymrer de tillidsrepræsentanter, som KLFnet har talt med. Blandt andet på grund af det drilske, danske forårsvejr.

”Det er jo ikke 30 grader i Danmark i marts og april. Hvad skal vi gøre, hvis det styrtregner, eller vi har elever, som ikke er klædt ordentlig på til at være ude i otte timer? Jeg ved heller ikke, hvor eleverne skal gå på toilettet,” siger tillidsrepræsentant på Heibergskolen Peter Bugge.

De samme problemer fremhæver tillidsrepræsentant fra Sankt Annæ Gymnasiums grundskole, Allan Heegaard Severin. Han har også svært ved at se, hvor han og kollegaerne skal undervise eleverne.

”Vi kan ikke alle sammen være på skolens udendørsarealer, og det er et stort koordinationsarbejde, der skal i gang, hvis vi er andre steder. Hvordan koordinerer vi det for eksempel med de omkringliggende skoler, så alle klasser ikke ender med at have undervisning i Valbyparken?” siger han.

Man kan ikke lave dansk synopse udenfor

Allan Heegaard Severin regner med, at dagene med fysisk fremmøde primært skal bruges på elevernes trivsel. Både fordi eleverne har brug for at blive en del af klassefællesskabet igen efter tre måneder med onlineundervisning. Men også fordi at den faglige undervisning bliver udfordret af at foregå udenfor.

”Man kan selvfølgelig lave diskussionsspørgsmål og walk and talks, men man kan jo ikke sidde udenfor og lave synopser i dansk,” siger han.

”Mange elever glæder sig til at se hinanden igen. Men der er også dem, der trives med hjemmeundervisning, hvor der er fokus på det faglige indhold. Det tror jeg, de vil savne, hvis alt udendørs kommer til at have fokus på det sociale.”

I et skriftligt svar til KLFnet fremhæver centerchef i Børne- og Ungdomsforvaltningen Birgitte Lund Flansmose, at undervisningen udendørs er et ’’’kan’ og ikke ’skal-tilbud’, der naturligvis kan erstattes af fjernundervisning, hvis vejret er elendigt eller andre forhold opstår.”

”De praktiske foranstaltninger i forbindelse med genåbningsaftalen om udendørs undervisning tager man ude på skolerne. Og vi har indtryk af, at der er en fin dialog i gang lokalt. Forvaltningen har desuden i dag kommunikeret til skoleledelserne om vores mange Åben Skole-tilbud, der er et af de greb, skolerne kan anvende. Der er mange gode tilbud, som de enkelte klasser kan benytte sig af, så pladsen på skolerne ikke bliver for trang,” skriver hun.

Lærerne er pressede på kreativteten 

Claus Brandt Jacobsen, der er tillidsrepræsentant på Nørrebro Park Skole, fremhæver, at han har snakket mere flere af sine kollegaer, der er ved at være trætte af at finde på nye, kreative måder at undervise på.

”Der er en implementeringstræthed. Mange lærere er pressede på kreativiteten, samtidig med at vi ikke har mulighed for at sparre med hinanden, som vi plejer at kunne gøre i elevpauserne,” siger han.  

”Den her ordningen kommer nok også til at ændre sig efter påske, hvis smittetallene forsætter med at være gode. Men det trækker på kreativiteten, og det er trættende hele tiden at skulle få undervisningen til at passe ind i en ny hverdag.”

Frygt for ulighed til afgangsprøverne

I størstedelen af landet har 9.- og 10.- klasserne fået lov til at møde fysisk i skole hver anden uge. Men i hovedstadsområdet og en række kommuner i Nord- og Østsjælland er smitten stadig så høj, at afgangseleverne må nøjes med udendørs undervisning en gang om ugen ligesom 5.- 8. klasserne.

Og forskellen på, hvor meget fysisk undervisning de ældste elever når at få inden afgangsprøverne, bekymrer tillidsrepræsentanterne.

”Jeg er sådan set enig i, at vilkårene lige nu ikke gør det forsvarligt at sende dem tilbage. Men jeg kan godt synes, det er unfair,” siger Claus Brandt Jacobsen.

Peter Bugge, der er tillidsrepræsentant på Heibergskolen, kalder det ”hovedløst” ikke at give alle afgangselever i Danmark lige muligheder for fysisk undervisning.

”Lige nu er planen jo at afholde de samme afgangsprøver for vores elever som for dem, der har været længere tid i skole. Det er en skævvridning, og man undgår ikke, at karaktergennemsnittet bliver lavere i København. Man kunne starte med at udskyde de skriftlige eksamener,” siger han.

Forsvarligt at genåbne forsigtigt

I Københavns Lærerforening bakker formand Lars Sørensen op om den mere forsigtige genåbning for afgangseleverne i København.

”Det er det forsvarlige at gøre. Der er væsentligt flere smittede i hovedstadsområdet, derfor har vi også behov for at holde smitten nede,” siger han.

Lars Sørensen er til gengæld enig i, at der skal ses på afgangsprøverne, når afgangseleverne ikke kan modtage den samme mængde fysisk undervisning.

”Det er oplagt, at vi gør opmærksom på det sammen med de omkringliggende lærerkredse med det samme problem, så vi kan sørge for, at Danmarks Lærerforening får gjort opmærksom på problemet i Undervisningsministeriet.”

Derudover håber formanden på, at der på sigt kan komme en økonomisk kompensation til de kommuner, der har fået eleverne senere tilbage i skole.

”Det kunne være en kompensationsordning, der gør det muligt for skolerne at fokusere mere på det trivselsmæssige og give plads til at dele eleverne op i mindre hold. På kort sigt så vi også gerne, at der blev lempet på de faglige mål,” siger han.

Sådan ser genåbningen for skolerne i København ud

  • Elever i 5. til 8. klasse kan mødes udendørs én gang om ugen.
  • Mens de fleste 9.- og 10.- klasser rundt om i landet kan møde fysisk i skole hver anden uge, må afgangseleverne i hovedstadsområdet sammen med en række kommuner i Nord- og Østsjælland nøjes med også at mødes til udendørs undervisning én gang om ugen. 
  • Både lærere og elever i grundskolen opfordres kraftigt til at have et negativt testresultat, der højst er 72 timer gammelt, inden de mødes fysisk

 

Kilde: Justitsministeriet

Denne artikel og tilhørende indhold udtrykker ikke nødvendigvis KLF´s synspunkter. Læs mere. 

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.