Ligestilling, homoseksualitet, racisme eller sexisme. Diskrimination findes i mange udklædninger i forskellige miljøer og rammer ca. hver fjerde københavner. I erkendelse af problemets omfang har Københavns Kommune søsat projektet, Stemplet, hvor københavnske skoleelever får mulighed for at deltage i forskellige events, aktiviteter og workshops. Københavns Lærerforening var med på en smugkigger, da elever fra Randersgades Skole skulle holde brandtaler om diskrimination, hjulpet godt på vej af Karina Willumsen fra Kommunikationsbureauet, SIVIL.

Til store klapsalver fik Gustav slæbt sine ben op foran 9V for at holde sin tale om LGBT. At holde en tale foran sine klassekammerater, kan i sig selv være angstprovokerende, og det var nok ikke det første, han tænkte på, da han stod op samme morgen. Ikke desto mindre fremtonede Gustav med selvsikker attitude og slagkraftige ord. Han forandrede stemningen med sin naturlige karisma og satte skub i tankestrømmen. ”Ca. 40% af alle homoseksuelle tør ikke at være åbne om deres seksualitet på arbejdspladsen i dag”, fløj det ud i lokalet. Så var problemstillingen ligesom lagt. Gustav havde, som de andre elever i 9V, fået til opgave at skrive en tale om diskrimination på rekordtid. Karina Willumsen havde fra start sat fokus på diskriminationens fatale følgevirkninger og inddraget eleverne i en dialog om, hvad diskrimination egentlig er. 

”Jo tidligere vi får fat på børn og unge og giver dem en rygsæk fuld af værktøjer til at håndtere diskrimination, forskelsbehandling og ulige magtforhold, jo bedre. Og jo tidligere vi formår at give de unge nogle redskaber til at bevæge sig rundt i sådan en verden, som vi nu engang har lavet til dem, desto større muligheder får de også for at kunne forstå, hvad diskrimination er og sige fra, når de møder den”, fortæller Karina Willumsen.

Karina Willumsen er en af de mange eksterne undervisere, der som en del af ”Stemplet” tager ud på skoler, for at præsentere de kolde fakta om diskrimination. Eleverne inddrages i et interaktivt forløb om en barsk virkelighed, de fleste af os på en eller anden måde har stiftet bekendtskab med. Til dagligt er Karina Willumsen kommunikationsrådgiver, politisk aktivist og musiker. Hun indtager klasselokalet med en power og energi, der overrumpler og motiverer eleverne til at rejse sig op og råbe tingene ud, som de er og opleves. Denne fandenivoldske fremtoning er befriende i et tema som diskrimination, hvor det handler om at stå fast på sine principper, personlighed, køn, seksualitet og holdninger. Og det virker. 

”Eleverne skal igennem en taleskrivningsworkshop for at give dem en oplevelse af, at de kan handle og at de kan gøre noget aktivistisk. En oplevelse af, at de laver et produkt, hvor de i en anden situation kunne stå et sted og få folks opmærksomhed. Det at blive god til at holde taler, giver ofte eleverne en større følelse af selvstændighed og en følelse af at kunne forandre noget i den virkelige verden”.  

KLFnet Podcaster: Kom med ind i klasselokalet hos 9V og Karina Willumsen

(Hør podcasten på din mobil: iTunes: apple.co/2CZZUk2 Eller brug din podcast-app: Søg efter 'Københavns Lærerforening' Pocket Cast: pca.st/t0uG)

Der har været stor interesse og begejstring for arbejdet med taler om diskrimination. For Karina er forløbet både oplysning, men også handlemuligheder. Hun er derfor helt bevidst gået væk fra et forløb med de lange oplæg, der efterlader folk med ren viden om diskrimination, men uden følelsen af at kunne bruge det til noget. Målet er at give eleverne nogle værktøjer, der gør dem i stand til at handle på det, de oplever. At blive bevidste om, at de også har nogle grundværdier, som faktisk kan påvirke og forandre omgivelserne. For 9V gav forløbet anledning til refleksion og kritisk sans. Serafina var specielt overrasket over talernes forskellighed, selvom mange af emnerne handlede om det samme. 

”Talerne kredsede meget om de samme ting, men havde hvert deres udgangspunkt i den elev, der talte. Og så var forløbet ikke bare med håndsoprækning og sædvanlige fremvisninger. Det var udfordrende at skulle bruge sine egne holdninger i en tale. I en PowerPoint er det ofte en samlet gruppeholdning, uden det personlige præg. I talerne er vi nødt til at være personlige. Det er både lidt underholdende, men også benhårdt”, fortæller Serafina. 

Med kun 25 minutter til at skrive talerne bliver det både sensitivt, nærværende og underholdende. En hurtig runde blandt elevernes tanker om diskrimination tegner et tydeligt billede af en ungdom med substans, nuancer og holdninger. Både i forhold til magtforhold, ulighed eller forskelsbehandling, men også i forhold til dem selv. Eleverne bragte sig selv i spil i en opgave, der på utaknemmeligvis ”pressede” dem til at skrive ud fra nicher i deres liv. Nicher, der normalt ikke kommer til udtryk i skoleregi. 

”Jeg er født og opvokset på Grønland. Min far har ikke den lyse hudfarve som de fleste af os. Jeg har oplevet mange kommentarer om min baggrund og min far, som ikke har været specielt sjove. Racisme er ikke kun diskrimination, men også fordomme”. Udtalte en elev for eksempel i en tale.  

Temaet om diskrimination kan siges at stå i skærende kontrast til elevernes hverdag, som ofte er præget af internettets endeløse korridorer af eksponerings- og påvirkningsmekanismer, og hvor de alt for ofte fanges i et billede af en virkelighed, andre har defineret. Men her var der noget ærligt på spil. En virkelighed, de selv definerede - lige der i klasselokalet på Randersgades Skole. 

Denne artikel og tilhørende indhold udtrykker ikke nødvendigvis KLF´s synspunkter. Læs mere.

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.