Når udskolingen opfører High School Musical, er det, fordi elever og lærere vil det og på trods af arbejdstidsreglerne.

’High School Musical’ er en opførelse, der spejler tidens ungdomstone i musik, sang og performance, og som navnlig slår an til amerikansk stil. Den tone har også de store elever på Hyltebjerg Skole grebet. Plottet er, at eleverne i en high school klasse står på de skrå brædder og fremviser deres talenter i en indbyrdes konkurrence om at få en plads i årets skolemusical – hvem er gode?, og en ikke specielt fintfølende lærerinde er rapkæftet dommer. Individualiseringen var dog ikke drevet længere end til, at de hovedsageligt optrådte parvis og i små grupper i sang, dans og performance. Og ud over stemme- og dansetræning var der sproglige udfordringer i faget engelsk.

Hoved- og biroller var besat af virkelig topmotiverede medvirkende, og ikke mindst sangerne viste betydeligt mod og gennemslagskraft. Alle medvirkende bar karakterdannende kostymer, og danseoptrinene blev gennemført virkelig fint. Handlingen er krydret med aldersrelevante emner som usikkerhed, ven-veninde relationer, sociale roller, klikeregler og sportshierarkier.

Arbejdstidsloven en stor hæmsko

Men hvordan kan man finde tid til at sætte så stor en produktion op med de nuværende arbejdstidsregler? Det kan man vist heller ikke, men som tovholder på projektet, lærer Carina Leisin siger:

”Det er kun lykkedes, fordi vi har en leder, der bakker sådan nogle projekter op. På de to sidste hele øvedage er der sat vikarer på undervisningstimerne, og vi lærere har selv investeret forberedelsestimer i projektet. Det er nødvendigt at være fleksibel, hvis man skal have det til at fungere. Men det er helt sikkert, at de nye arbejdstidsregler gør det meget vanskeligt at gennemføre.”

Carina Leisin har mange års erfaring i at sætte forestillinger op, og hun nævner, at i gamle dage ville lærerne nok have lavet en øvedag om lørdagen eller en hel weekend, hvor de tog væk og øvede fra morgen til aften, men det er jo helt umuligt nu. Nu må lærerne bruge forberedelsestid på bekostning af forberedelsen til andre timer.

”Før i tiden gik man jo og tænke musical hele tiden, og vi ringede til hinanden, når vi lige havde fået en god idé. Det kan vi ikke gøre nu, men mellem os sagt har det vist været nødvendigt alligevel. Man skal virkelig ville det og se stort på, om det går op i den sidste ende. I sådan et kreativt komprimeret forløb er det meget svært at gå hjem kl. 15.20 og afklæde sig lærergerningen. Så ja, arbejdstidsloven er en stor hæmsko for sådan nogle forløb.”

Eleverne vil fællesskabet

Musical-opsætningen har fået stor tilslutning fra eleverne, der tog imod tilbuddet om at få andre kompetencer i spil end de sædvanlige dagligdags og fagfaglige, Carina:

”Vi synes også, det er vigtigt, at de store elever opbygger et fællesskab og skaber noget sammen. Det er virkelig lykkedes, og som en af mine elever i 9. klasse sagde forleden dag – ’det skulle vi have gjort længe før, for nu skal vi snart ud af skolen, og så når vi ikke at have ret meget tid sammen’.”

”De sidste gange vi har øvet, har der nærmest været feststemning i gruppen,” fortæller Carina Leisin, der sammen med kollega Kim Miklebust har arbejdet med elevernes opførelse i halvanden time hver uge de sidste 4-5 måneder.

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.