Om mindre end en måned vil Kongens Have i centrum af København summe i et mylder af energiske skoleelever, lærere, forældre, politikere og en masse repræsentanter fra både erhvervslivet, de lokale foreninger og kulturinstitutioner. Sammen skal de deltage i Sølvgades Skoles skolefolkemøde, som har fået titlen Sammen om skolen. Det hele handler om at åbne skolen op mod omverdenen og at lukke omverdenen ind i skolen, som manden bag arrangementet, skoleleder Kim Stenholm Paulsen, selv udtrykker det.
KLFnet.dk har mødt ham og lærer Jonas Alstrøm til en samtale om skolens store efterårsprojekt, som hastigt nærmer sig. Pladsen på skolen er trang, men atmosfæren er hyggelig. Det lille mødelokale, som vi mødes i, gør ikke meget væsen af sig, men det gør skolelederen og læreren til gengæld.
De er fyldt med positive tanker omkring det store skolefolkemøde, som de er i fuld gang med at forberede. Hver måned afholder hele personalet pædagogiske rådsmøde, hvor Kim Stenholm Paulsen har orienteret om projektet og de hastige skridt frem mod efterårsferien. Nu, mindre end en måned før det hele spænder af, er de for alvor fokuseret på opgaven.
Alle er velkomne
I de sidste mange måneder har Kim Stenholm Paulsen sendt mails til et utal af politikere, virksomheder og foreninger for at få opbakning til ideen om et skolefolkemøde. Han har kørt rundt i byen og flittigt delt flyers ud om arrangementet og inviteret alle med interesse for folkeskolen til at deltage i skolefolkemødet.
Når teltene åbner i Kongens Haves østlige del 27. september kl. 15, kan deltagerne blandt andet opleve skolepolitiske debatter mellem københavnske lokalpolitikere og politikere fra Christiansborg. I teltene vil der være arbejdende værksteder, hvor nysgerrige kan få et indblik i skolens mange partnerskaber med virksomheder og foreninger.
Når Sølvgades Skole kaster sig ud i et stort projekt som skolefolkemødet, er det ifølge Kim Stenholm Paulsen, fordi han og kollegerne på skolen gerne vil vise, at der sker en masse positive ting i folkeskolen – samtidig vil ledere og lærere også gerne fortælle om de mange værdifulde partnerskaber, skolen har med lokale virksomheder, foreninger og institutioner.
Nuanceret syn på folkeskolen
På Sølvgades Skole håber man, at skolefolkemødet kan være med til at tale skolen op og åbne folks øjne for det vigtige arbejde, som skolen allerede har fuld gang i.
”Hvis man følger mediernes historie om folkeskolen, kan man godt få indtrykket af, at det er et skib på vej mod afgrunden. Det er ikke rigtigt. Det er ikke den virkelighed, vi er i. Vi har nogle lærere, som er dybt professionelle, og som yder en kæmpe indsats i forhold til de børn, der er, og i det hele taget ser vi en skole, som er i en rigtig god udvikling. Den stemme synes jeg mangler i debatten om folkeskolen,” siger Kim Stenholm Paulsen. Han håber, at skolefolkemødet kan være med til at ændre på det misforståede billede af folkeskolen.
Lærer Jonas Alstrøm ser også frem til arrangementet. Han skal som samfundsfagslærer være med til at ruste eleverne til at styre de politiske debatter. For Jonas Alstrøm er skolefolkemødet en kærkommen mulighed for at vise, hvad den nye lærerrolle er efter skolereformens indtog.
”Jeg synes, det er fedt, at der bliver taget stilling til lærerrollen og skolerollen. At vi kan komme til orde i en anden sammenhæng. Projektet er noget, som trækker os ud af den normale hverdag. Så vi skal være på stikkerne og ’brande’ skolen. Det giver os en chance for at snakke folkeskolen og skolelivet op,” siger Jonas Alstrøm.
Eleverne husker oplevelserne ude af huset
Skolefolkemødet har især spot på åben skole. På Sølvgades Skole har de flex-onsdage, hvor klasserne har fokus på et bestemt fag fra uge til uge. Det betyder, at eleverne kommer væk fra klasselokalerne og ud i naturen eller på virksomhedsbesøg. Det giver anderledes oplevelser til eleverne, men lærerne får også en masse ud af åben skole:
”Det giver eleverne mulighed for at opleve nogle andre ting, men også for os som lærere at se eleverne i et andet lys. Det bliver mere praktisk og virkelighedsnært. Det er også det, som eleverne selv kommer til at huske, når de en dag forlader skolen. Det er jo ikke de traditionelle basisopgaver, man laver i klasselokalet, der tænkes tilbage på, men de situationer, hvor man kommer ud og opleve noget. Det giver ret god mening,” forklarer Jonas Alstrøm.
Kim Stenholm Paulsen er helt enig. Han kan godt forstå, at eleverne en gang imellem oplever, at opgaverne, de arbejder med på skolen, er virkelighedsfjerne. Derfor er han meget optaget af at skabe meningsfulde partnerskaber med virksomheder og foreninger.
”Vi flytter kontekst ud i virkeligheden. Det betyder noget for eleverne. Når vi for eksempel samarbejder med Restaurant Kokkeriet, så er det bare noget andet for børnene, når de snitter grønsager på en Michelin-restaurant blandt rigtige kokke, end det er at snitte gulerødder i skolekøkkenet,” forklarer Kim Stenholm Paulsen.
Restaurant Kokkeriet er en af de mange partnere, Sølvgades Skole har, der også deltager i et arbejdende værksted på skolefolkemødet.
Vi bliver nemt 1.000 mennesker
Vi forlader det lille mødelokale på 1. sal på kontorgangen og bevæger os ned på gaden. Vi skal hen i Kongens Have, som ligger lige op ad Sølvgade Skole. Skoleleder Kim Stenholm Paulsen slår armene ud, da vi træder ind på græsset i Kongens Have.
”Vi bliver nemt 1.000 mennesker, men om der kommer 5.000 eller 10.000, det ved jeg ikke. Jeg kan sagtens leve med, at vi konstaterer, at vi har slået for stort brød op, for lige nu synes vi, at det er fedt, og der er en gejst hos lærerne omkring det, siger Kim Stenholm Paulsen.
Han håber, skolen med arrangementet får vist politikerne, forældrene og alle de andre inviterede, at folkeskolen langt fra er stillestående.
”Skolen er i en god udvikling, og på Sølvgades Skole vil vi gerne vise, at hos os har vi den gode balance imellem det hardcore faglige og det praktiske faglige. Det synes vi giver rigtig god mening.”
Jonas Alstrøm kan også se, at skolefolkemødet kan være med til at tiltrække kommende studerende til lærerfaget fremover.
”På læreruddannelserne har de svært ved at tiltrække nye lærerstuderende – så jeg synes, der skal sættes fokus på, hvad det er, vi kan som lærere, og hvad der er det fede ved lærerjobbet. Mange tror, at lærere arbejder på samme måde, som man gjorde for 30 år siden. Det er jo ikke rigtigt. Vi kan nogle andre ting, og vi skal kunne nogle andre ting i dag.”
Du kan følge med i Sølvgades Skoles forberedelser til skolefolkemødet på deres facebookside.
KLFnet.dk følger forberedelserne til det store arrangement i ugen op til skolefolkemødet.
Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.
Vær den første til at kommentere