Det er tirsdag middag i det nordvestsjællandske landskab. En død hugormeunge er pludselig blevet et tilløbsstykke for en gruppe af børn på feriekolonien Skansen. Nysgerrigt betragtes den lille slange, der ligger stille på jorden tæt ved koloniens bygninger. Først beskues den på sikker afstand. En gren i passende længde forsikrer flere af børnene om, at hugormen ikke kommer til at hugge sine tænder i dem. Der rykkes endnu tættere på, mens flere børn kommer ilende til.

Sammen med gruppen af kolonibørn er også Helen Holst fra projektet NaturligVis på Koloni. Hun tager forsigtigt den lille slange op i hænderne, og holder den frem for de mange nysgerrige blikke. I anden kiggerækkke står børne- og ungdomsborgmester Jesper Christensen og følger med i slangetæmningen. Der gyses og begejstres let omkring Helen Holst, der roligt svarer på børnenes galoperende spørgsmål om den døde hugorm.

”Er den også giftig, når den er død,” spørger en af pigerne. Helen Holst viser slangeungens små, giftige tænder frem, mens gruppen rykker et nyk tættere på med lige dele ”Aiih og ååh” samt et enkelt ”Ad”. Også borgmester Jesper Christensen er fascineret af børnenes fund.

En god fornemmelse af stemningen

Kolonien Skansen danner i dag rammen om et særligt besøg fra København. Kolonikontorets daglige leder Søren Freiesleben og børne- og ungdomsborgmester Jesper Christensen har lagt vejen forbi Rørvig, hvor 39 kolonibørn fra Strandvejsskolen holder sommerferie. For Jesper Christensen er det vigtigt at komme ud og høre, hvordan børnene, der benytter Københavns Lærerforenings Koloniers og Københavns Kommunes ferietilbud, trives.

”Jeg er her for at få en fornemmelse af stemningen,” siger Jesper Christensen til KLFnet. Han har netop afsluttet en rundvisning på kolonien, hvor Silas og Rosalia fra 8. klasse  på Strandvejsskolen var de hurtigt snakkende turguider. Toiletter, baderum, drenge- og pigeværelser og opholdsrum blev vist frem, mens et virvar af børn hoppede, løb eller sprang forbi mellem de åbne døre indenfor på kolonien. Det er tydeligt, at der trods et højt decibel- og energiniveau er glade børn alle vegne, der føler sig hjemme til trods fra afstanden til mor og far.

”Det er godt at se, at børnene på kolonien oplever et så tæt sammenhold på tværs af klasserne. Det er jo en klassisk kolonistemning,” siger Jesper Christensen med et stort smil. Han er ikke i tvivl om at kolonilivet kan noget, som skolen ikke på samme måde indeholder.

”Det her kan jo rigtig meget. Man ser hinanden på andre måder, end man gør i hverdagen, det tror jeg er enormt værdifuldt. At man finder ud af, at man er noget andet, end bare den der rolle, man har i klassen eller i et fag. Det gør noget ved en. Der er jo nogen, der er med for ottende gang. Det, at der er nogle traditioner i ens skoleliv, er enormt betydningsfuldt.”

Værdifulde koloniophold

Derfor er Jesper Christensen også glad for det samarbejde som Københavns Kommune har med Københavns Lærerforenings Kolonier. Hvert år, når corona ikke er hverdag, sender Kolonierne og Københavns Kommune mere end 4.000 børn på sommerkoloni. Og koloniernes betydning for børnene er borgmesteren ikke i tvivl om.

”Der ville være mange, der ikke ville komme afsted på ferie, hvis ikke vi havde kolonierne. En del ville formentligt tage på egne ferier eller gøre noget andet, men det her fællesskab kan noget andet ved siden af skolen. Og når man vender tilbage på skolen, er der knyttet bånd på tværs. På den måde er koloniopholdet både tillids- og fællesskabende,” vurderer Jesper Christensen.

Nede på stranden knap hundrede meter fra kolonien er Helen Holst og hendes kollega Anders ved at pakke en masse naturfagligt udstyr frem fra nogle kasser. Projekt NaturligVis på Koloni, der er støttet af Novo Nordisk Fonden, har udstyret samtlige 29 kolonier, der ejes af Københavns Lærerforening, med en flot materialesamling til brug for frivillige, undersøgende aktiviteter i naturen omkring kolonierne.

Trækker fisk vandet?

En stor gruppe kolonibørn er taget med ned ved strandkanten med favnene fulde af fiskenet, plastbakker og vandkikkerter for at undersøge havbunden for liv. På den måde er kolonierne en optimal ramme for et naturfagligt projekt, hvor børnenes nysgerrighed på den omgivende natur bliver omdrejningspunktet for aktiviteterne.

Det er lidt et tilfælde at Helen Holst og Anders er på Skansen i dag samtidigt med borgmesterbesøget. Sammen skal de to rundt på flere kolonier denne sommer for at se, hvordan koloniholdene tager imod de nye materialekasser og udstyr fra NaturligVis på Koloni.

Der går ikke mange minutter før børnene er fuldt optaget af strandens og havets liv. Naturligt falder samtalerne på, om ”fisk trækker vandet eller vejret?”, eller om ”søstjerner kan skifte farve?”. En af pigerne har taget en bunke emnekort op fra en af materialekasserne og leger quizmaster ved vandkanten.

”Hvorfor svømmer rejer egentlig baglæns,” bliver der spurgt ud på stranden, og spørgsmålet bliver mødt af et virvar af fantasifulde bud.

Oppe ved Kolonien holder køkkenpersonale og nogle ledere en velfortjent pause på terrassen, mens børnestemmerne summer rundt om på kolonien. Sommeren er for alvor i gang på feriekolonierne.

Denne artikel og tilhørende indhold udtrykker ikke nødvendigvis KLF´s synspunkter. Læs mere.