”God skole handler om at koble teori med praksis. Her i skolehaven kan børn røre, gøre, føle, erfare. Det er ‘Learning by gardening’, og det giver fagligt dygtige og glade børn,” fortæller Camilla Friederichsen.

Nu flokkes de københavnske skoleelever igen i skolehaverne. Der er travlhed på Bispebjerg Bakke, hvor leder af skolehaven, Camilla Friedrichsen, glæder sig over et støt stigende antal elever i haverne.

”God skole handler om at koble teori med praksis. Her i skolehaven kan børn røre, gøre, føle, erfare. Det er ‘Learning by gardening’, og det giver fagligt dygtige og glade børn,” fortæller Camilla.

”Det er ægte aktiviteter. Det er nærværende, det er meningsfyldt, og det er så meget nemmere at forstå miraklet bag en kartoffel, når du selv har spredt møget, sat den, hyppet den, taget den op og lavet kartoffelsuppe over bål. Det er læring oplevet med alle dine sanser, og derfor læring for livet.”

Kropsligt arbejde som at sprede møg, så, luge, fodre høns og plukke frugt kombineret med undervisernes evne til at koble hver aktivitet til teori om natur, miljø og fødevarer, giver en højpotent læringscocktail, som ifølge Camilla tænder lys i børns øjne.

Skolehaverne breder sig

Et nationalt skolehavenetværk bestående af Madkulturen, Københavns Madhus og Haver til Maver arbejder for, at alle børn i Danmark skal have en skolehave.

Projektet bakkes op af Landsforeningen Praktisk Økologi, der arbejder for udbredelsen af haveglæde via skolehaverne. Netop nu er der nationalt masser af kræfter, som arbejder for, at skolehaver igen skal brede sig ud over det danske land.

Det kræver vilje hos politikerne og meget mere viden om, hvad skolehaver rent faktisk kan give den danske folkeskole.

”Alle, som har været i skolehaverne og set og oplevet det engagement og den viden, som børn viser her, bliver imponerede. De bliver overbeviste om, at det udendørs, kropslige læringsrum kan noget helt særligt, som vi i fremtidens folkeskole skal have plads til for at udfordre børn på mange flere læringsmåder, end dem vi lige forbinder med skole. Vi gør det, fordi det virker,” fastslår Camilla Friedrichsen.


Fakta om skolehaverne

Antallet af københavnske børn, der hver uge oplever jord under neglene, fuglesang i ørerne og bålrøg i håret, er nu oppe på 1400.

35 skoleklasser har fået skolehaverne på skoleskemaet, og hver uge får de, sammen med børnehavebørn og eftermiddagsbørn, mulighed for at lære om dyrkning og natur.

Skolehaverne i København er blevet så efterspurgt et tilbud hos skolerne, at der nu er for få skolehaver til at dække efterspørgslen.

Foreningen Københavns Skolehaver får hver uge henvendelser fra interesserede, som ønsker at starte skolehaver og andre haveprojekter op, ligesom haverne modtager en del studiebesøg.

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.