Eleverne kunne vælge at lave en nyhedsavis eller en temaavis. De skulle skrive, lægge illustrationer ind og layoute i en på forhånd designet skabelon, der guider eleverne gennem en autentisk avisproduktion fra idé til produkt.

Skoler fra hele landet har deltaget i konkurrencen, der var inddelt i 6.-7. og 8.-9. klassetrin, og tre vindere blev kåret i hver gruppe.

For de store elever var både 8.v og 8.z på Heibergskolen blandt de tre vindere, og 7.v var vinder i sin kategori.

Det er aldrig sket før, at Politikens journalister har fundet tre vinderaviser fra samme skole, skriver Politiken/skole på sin hjemmeside, men som de skriver – ’de bedste skal jo vinde’.

Tema om krig

– Det er bare alletiders, vi er så glade, siger Maria Nyeng, der er dansk- og klasselærer i 8.z og lægger ikke skjul på, at det var en hektisk uge, da hendes elever lavede deres avis.

– Eleverne var topmotiverede. De havde valgt emnet ’krig’, og det affødte først en meget spændende diskussion om, at det måske var lovlig alvorligt, men konklusionen blev, at det jo er en del af virkeligheden, der afspejler sig på mange områder i samfundet, fortæller Maria Nyeng.

Nogle elever i klassen havde iøvrigt familie- og bekendtskabskontakter inden for militæret, så kilderne var nærmest på plads på forhånd.

– Eleverne fik hænderne i det journalistiske værktøj. To drenge var særdeles ferme til digital billedbehandling og layout, og et par piger, der bare skrev derudaf, lærte en del om tekstbearbejdning og journalistikkens løftede pegefinger: ’kill your darlings’.

På skideren

Det overordnede emne for konkurrencen var ’Vi er ude’, og det kunne jo udvikles i mange forskellige retninger.

Avisen fra 8.z fik navnet ’Krig og fred’, mens 8.v med Lisbeth Kaysen Andersen som dansklærer, der også lavede en temaavis, valgte det meget jordnære emne ’Vi er ude og skide’.

Elevernes vinkel rettede sig mod de endeløse meldinger i medierne om elendigheder inden for økonomi og klima, men også om den sociale måde at være ud og skide på.

Nogle elever opsøgte hjemløseavisen ’Hus forbi’ eller skrev om skilsmisser, mens andre researchede toiletfaciliteter på naboskolerne og borede i, hvem der bærer ansvaret for de sanitære installationers tilstand og udseende.

Anne Mette Thode, dansklærer i 7.v, fortæller, at hendes selvstændigt arbejdende vinderklasse lavede lokalavis og undersøgte blandt andet østerbroeres spisevaner, lommepengeomsætning og blik for mode. I tilbagemeldingen fik de ros for deres forståelse for reportagestilen og deres skriftlige fremstilling iøvrigt.

Faglige og personlige udfordringer

Lærerne fremhæver den store betydening det har, at målet er at fremstille et produkt, og så er konkurrencekonceptet noget, der virkelig motiverer eleverne. De føler, at de skal være helt fremme i skoene, og at de bliver taget alvorligt.

Samtidig stiller projektarbejdet krav om selvstændighed, vilje til at arbejde sammen og mod på at overskride egne grænser, når de skal gribe mobilen og lave interviewaftaler og derefter afsted på cyklen.

pg

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.