Af Peter Høstved
Øresundsskolen og Tove Ditlevsens Skole i Københavns Kommune har i foråret 2014 taget Vidensbrønden i brug.
- Vi har i ledt efter nogle udfordringer til vores specialelever på Øresundsskolen, så de kan bevæge sig når de betjener en computer, og Vidensbrønden ser ud til at opfylde vores krav til programmer og anvendelse, fortæller afdelingsleder Margrethe Nissen.
IT-vejleder Henrik Grundsted og lærer og it-vejleder Henrik Østergaard har inviteret KK med til at indvie Vidensbrønden, som er skolens nyeste læringsplatform, der er monteret i loftet på skolens teater- og musiklokale. Via en projektor og et spejl oplyses et areal på 3 x 4 meter, hvor programmerne betjenes ved at træde ind i lyset og træde med fødderne.
Otte børn i alderen 10-15 år står rundt om det interaktive gulv, parate til at løse de enkle regnestykker, der vises på gulvmenuen. Lidt mere avanceret bliver det, når eleverne skal stave forskellige ord, og der kun er 7 bogstaver til rådighed pr elev på hver af de fire sider.
Foden skal helt ind, så lyset falder på skosnuden og viser bogstavet, og efter lidt tøven finder eleverne ud af på skift at træde på deres valg af bogstaver. Opgaverne løses på tid, og resultatet af øvelsen kan sammenlignes med andre skoler i Danmark, som også har installeret Vidensbrønden.
- Det har nogle spændende perspektiver for denne gruppe af elever, som både har brug for udfordringer og succes med det valgte, fortæller klasselærer Henrik Østergaard og fortsætter:
- På denne korte gennemgang af Vidensbrønden kan jeg se, at der er mulighed for at differentiere undervisningen for vores specialelever. Nogle programmer er for lette og andre for svære, men når lærerne har været på kursus i næste uge, kan vi forhåbentlig lære hvordan vi kan hjælpe vores elever til selv at lave simple opgaver som vendespil med fotos fra deres egen dagligdag og lignende opgaver, afslutter Henrik Østergaard.
- Det er første gang vi i dag afprøver Vidensbrønden. Der er i forvejen installeret software skabeloner med forskellige programmer til læring og fritid, så der er mulighed for megen bevægelse for eleverne, når de bruger det interaktive gulv. I dag lagde jeg mærke til, at elevgruppen hurtigt lærte at bruge de valgte programmer.
- Et godt råd til andre interesserede skoler i København vil være, at de skal spørge leverandøren om et prøve log in til den software, som styrer Vidensbrønden. Så får man hurtigt et overblik over hvilke muligheder der er for at tilpasse programmerne til ens elev-/børnegruppe, forklarer Henrik Grundsted.
- Efter sommerferien bliver det ekstra aktuelt med den nye skolelov, så selv om Vidensbrønden er dyr i anskaffelse med henved 100.000 kroner, forventer vi at mange af vores elever får glæde af den. Halvdelen af vores elever har en iPad og vi har interaktive tavler i klasselokalerne, så Vidensbrønden er en ekstra måde at anvende en computer, fortæller Henrik Grundsted.
Vidensbrønden på Tove Ditlevsens Skole
Shirley Kargaard, lærer og administrator af Vidensbrønden på Tove Ditlevsens Skole, forklarer, at bygningen til mellemtrinnet først er taget i brug i oktober 2013, og derefter skulle alt det tekniske installeres.
I loftet i fællesrummet for mellemtrinnet ses en mini luftballon, som skjuler computer, projektor og spejl, der sender lyset ned på det interaktive gulv på 3 x 4,5 meter. Siden juleferien har Shirley brugt læringsplatformen både til sin 4. klasse og ADHD specialklasse.
- I dag træner mine elever i 4. klasse engelsk grammatik, og otte elever ad gangen øver parvis “to do og to have”. Oppe i klasselokalet kan jeg med min iPad starte Vidensbrønden og vælge læringsprogram, så eleverne selv kan gå ned til Vidensbrønden og spille en runde på cirka fem minutter og derefter næste hold, forklarer Shirley Kargaard.
I april måned har Shirley og 10 lærere fra mellemtrinnet været på kursus i 2 x 3 timer, og alle har installeret en app på deres iPads, så de kan betjene Vidensbrønden og vælge egnede programmer til eleverne.
Grundformen af læringsprogrammerne kan justeres med sværhedsgrad og tid, og det er muligt ud fra skabelonen, at både elever og lærere selv kan fremstille programmer, som deles med andre skoler. Det må dog vente, til alle er fortrolige med Vidensbrønden, forklarer Shirley.
Vesterbroelever i top
Sabrine på 10 år fortæller, at det aldrig bliver kedeligt at træne med Vidensbrønden, da der hele tiden kommer nye opgaver. Hun kan også godt lide, at bruge både arme og ben til at løse opgaverne, og så hjælper eleverne hele tiden hinanden med at få den bedste score, når de sammenligner med andre skoler i Danmark. I øvelsen med “to be and to have” scorer holdet 34 point i tiden 3.08, så eleverne fra Tove Ditlevsens Skole ligger øverst på tavlen i databasen.
- Mine elever elsker at konkurrere mod de andre skoler, og hvis de taber, så gør det ikke så meget, for de møder ikke de andre elever i virkeligheden. Se lige her, når de træder på vokaler er alle otte på gulvet, det kan man da kalde kinæstetisk læring, når de bruger hele kroppen, siger Shirley Kargaard.
Desværre svigter netforbindelsen ved 11 tiden, så Vidensbrønden ikke vil skifte program eller lukke ned. Det må være en sag for teknikerne i PIT (Pædagogisk IT), at få det til at køre stabilt, afslutter Shirley Kargaard.
Fakta
Vidensbrønden er et interaktivt gulv, der fremmer social og kinæstetisk læring – det vil sige kollektiv læring gennem fysisk leg og bevægelse. Fra en projektor monteret i loftet projiceres forskellige specialudviklede læringsspil ned på gulvet, og børnene bruger deres hænder og fødder til at interagere med gulvet og løse opgaver. Alexandra Instituttet og IT-byen Katrinebjerg har udviklet læremidlet.
Vidensbrøndens hjemmeside:
https://www.vidensbroend.dk/index.php?Hvad+er+Vidensbr%C3%B8nden%3F
Alexandra Instituttet:
http://www.alexandra.dk/soeg/results.aspx?k=vidensbr%C3%B8nden
Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.



Vær den første til at kommentere