Jeg er barn af halvfjerdserne. Dengang hvor træsko, hønsestrik og fællesskab var hot. Træskoene er blevet til crocs og er knap så hot; hønsestrik er blevet til hjemmestrik og er temmelig hot, men hvad med fællesskabet. Er det overhovedet blevet til noget?

 Af:  Pernille Gaarde Bendix

'Synspunkt' er udtryk for skribentens egen holdning. Alle kan som udgangspunkt sende debatindlæg til KLFnet.dk's redaktion. Se regler og retningslinjer for debat på KLFnet.dk. 

For mig er fællesskab stadig hot og har været det alle årene. Også gennem de år, hvor jeg kunne se blikket blive distant hos morgendagens individualister og hos kollegaer, der var træt af tvungen hygge, hos forældre, der så sit eget barn og ikke helheden, og hos elever, der ville pointere deres egne følelser og selvstændighed fremfor hensynet til klassen.

I klassen, på lærerværelset og i fagforeningen

En af folkeskolens styrker er det tvungne fællesskab. Det er her eleverne skal lære at omgås, vise hensyn, samarbejde og indgå i relationer, der ikke umiddelbart bonner ud på deres individuelle fordelsbarometer.

Men fællesskabet er under pres. Hensynet til individet vejer ofte tungere end til fællesskabet. Elever og forældre og borgere har ret til og krav på alskens individuelle hensyn. Nogle gange tænker jeg, at det er som om, at individet ikke skal tilpasse sig og indordne sig til fællesskabet. I stedet skal fællesskabet tilpasse sig alle de individuelle behov, med risiko for at fællesskabet smuldrer.

Coronahjemsendelser satte elevers, læreres og børnehaveklasselederes fællesskabstrang på spidsen. Det fungerer ikke for de fleste uden fællesskabet. Vi dannes, bekræftes og relaterer os i fællesskabet.

Arbejdet i teams er også et fællesskab, men spørgsmålet er, om det er på bekostning af det store fællesskab på lærerværelset. Mange teams lukker sig også om sig selv. Det bliver trygt og overskueligt, men også med risiko for ikke at kunne eller ville forholde sig til skolens overordnede struktur eller arbejdsforhold. Vi mødes i mindre grad på lærerværelset og får ikke afdækket udfordringer og glæder i fællesskabet. Med A20 skal vi igen i fællesskabet og som samlet lærerkollegium give respons på skoleplanen. Jeg håber, det kan give fornyet fokus på fællesskabets glæde, magt og muligheder.

Fællesskabet, vi har i Københavns Lærerforening, har stor tilslutning af lærere og børnehaveklasseledere, som nyder godt af trygheden og sikkerheden i fagforeningen. Vi betaler kontingent i solidaritet med de kampe, der er kæmpet for os, og som skal kæmpes for dem efter os; men der er også en stigende tendens til, at nogen ikke prioriterer at være medlem, men gerne lige vil have en bid af fordelskagen. I KLF får vi opkald fra ikke-medlemmer, der godt lige vil have fagforeningens hjælp til forståelse af kontrakten eller tjenstlige samtaler. De vil bare ikke betale til fællesskabet.

Vi skal i fællesskab slå et slag og gøre en indsats for fællesskabet. Vi skal tale fællesskabet op. Fællesskab er hot.

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.