Hver eneste dag forsøger vi lærere at agere i en voldsom mængde af forskellige opgaver, og oven i dette skal vi forholde os til og arbejde med de mange tiltag, der hele tiden drysser ned fra politikerne og forvaltningen.
Jo, det bliver fx spændende at se, hvilken læringsplatform Københavns Kommune beslutter sig for, at vi skal arbejde med. Vi er helt sikkert mange, der krydser fingre for, at det bliver lige præcis den, som vores egen skole allerede har arbejdet med, så vi ikke igen skal bruge tid på at sætte os ind i et nyt system.
Vi skal også lige nå noget mere udvikling i indeværende skoleår. Forvaltningen har netop på baggrund af en beslutning fra Borgerrepræsentationen bedt skolelederne om at sørge for alle lærere i udskolingen ”kompetenceløftes” i forhold til at forberede eleverne på overgangen til en ungdomsuddannelse. De første skoler skal allerede i gang inden sommerferien – det vil sige, at disse lærere skal bruge tid på nyt kursus og en masse nye opgaver – gad vide, hvad udskolingslærerne så ikke længere skal løse af opgaver?
Forvaltningen og politikerne har mange visioner og ideer med folkeskolen - og vi lærere er bestemt ikke udviklingsforskrækkede – tværtimod – men man kunne måske gøre klogt i at skæve til den rapport, som netop er udgivet fra UCC. Den viser netop at en meget væsentlig grund til, at mange lærere forlader folkeskolen, er på grund af den tiltagende mål-, top- og tidsstyring.
Der skal være tid og ro til udvikling – og det ville være endnu bedre, hvis der på et tidspunkt kom så meget ro, at noget af denne udvikling udsprang fra skolerne selv og ikke som et politisk eller forvaltningsmæssigt effektiviseringsforsøg.
Så kære forvaltning og kære politikere: Når der nu ikke er udsigt til, at der bliver givet flere ressourcer til vores område så giv os i det mindste noget arbejdsro! Jeg synes faktisk både ledere, lærere og elever i den københavnske folkeskole fortjener det.
Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.