For et par uger siden stoppede min tommelfinger ud fra et opslag på LinkedIn, der har spøgt i min bevidsthed lige siden. Det var så rigtigt og lige til, at jeg næsten selv kunne have skrevet det. Og det bliver bedre endnu – ham, der har skrevet det, kan faktisk også gøre det til virkelighed. Hvis han vil.

'Synspunkt' er udtryk for skribentens egen holdning. Alle kan som udgangspunkt sende debatindlæg til KLFnet.dk's redaktion. Se regler og retningslinjer for debat på KLFnet.dk. 

Af Janne Riise Hansen, bestyrelsesmedlem i Københavns Lærerforening, formand for Fagligt Udvalg.

Har du også nogle gange undret dig over, hvad du kan bruge det social medie LinkedIn til? Det har jeg i hvert fald, lige indtil jeg i forrige uge faldt over et indlæg fra administrerende direktør i Børne- og Ungdomsforvaltningen, Tobias Stax.

I indlægget reflekterer han over at de sidste to års slutevalueringer og afgangsprøver, som har været præget af corona, har gjort, at flere elever har kunnet starte på en ungdomsuddannelse, fordi karaktergennemsnittet er steget blandt afgangseleverne. Dette er i sig selv en interessant betragtning, som i den grad er værd at følge med i.

Tobias Stax er også inde på, at det kan være interessant at undersøge, om vi kan komme noget af elevernes oplevelser af præstationspres til livs ved at have konverteret afgangseksamenerne i corona-tiden fra stop-prøver til ”øvebaner” og måske i det hele taget tænke bredere i forhold til test og prøver.

I indlægget taler Tobias Stax ind i en vigtig dagsorden, som jeg i den grad synes er værd at diskutere.

Så sent som i denne uge er test og prøver også kommet i fokus på Christiansborg da børne- og undervisningsminister, Pernille Rosenkrantz-Theil, har præsenteret, at hun gerne så, at eleverne også bør have ”flidskarakterer”. Jeg håber ikke, at det er dette Tobias Stax mener i sit indlæg. Det strider nemlig direkte imod den undersøgelse – ”Pres på Børnelivet”– som Børnerådet udgav i 2018. Den viste, at 74 procent af de adspurgte 8. klasseselever ind i mellem, ofte eller hele tiden føler sig pressede. I undersøgelsen angives det også, at den primære årsag er et stigende præstationspres i skolerne. Og at måle eleverne på endnu mere giver dem vel ikke mindre pres?

Derfor bakker jeg helt op om pointerne i Tobias Stax LinkedIn-indlæg om, at vi skal bruge de seneste to års erfaringer med andre former for slutevalueringer til at se på, om det har givet en positiv effekt i en ellers kedelig trivsels-udvikling. Måske vi også kunne vende uddannelsesparathedsvurderinger og de nationale tests, når nu vi er i gang?

Så lad os ”linke” in real life, Tobias Stax, og tage snakken og finde de gode løsninger i forhold til at tage en del af presset fra de unges skuldre.