Shu Bi Dua-sangen fra 1982 er aktuel igen, nu hvor bandet på en trist baggrund får fornyet opmærksomhed, men faktisk har omkvædet i sangen også potentiale til at blive lærernes nye frihedssang.

'Synspunkt' er udtryk for skribentens egen holdning. Alle kan som udgangspunkt sende debatindlæg til KLFnet.dk's redaktion. Se regler og retningslinjer for debat på KLFnet.dk. 

Regeringen gav 6. oktober en række kommuner frihed til at sløjfe love og regler på en række velfærdsområder. Esbjerg og Holbæk kommuner var de heldige vindere på folkeskoleområdet. I den forbindelse skrev jeg sammen med min gode bestyrelseskollega, Janne Riise Hansen, et debatindlæg med opfordring til, at også Københavns Kommune gav sine skoler denne mulighed. 

Jeg er blevet spurgt: "Hvad er det egentlig, I som lærere ønsker at blive fri for?" Hamrende godt spørgsmål, som jeg derfor vil svare på i dette synspunkt.

Forslagene er helt gratis at indføre – hvilket åbenbart er en forudsætning, hvis man skal lytte på rådhuset eller Christiansborg.

Lad os starte med de lange skoledage. 80% af eleverne siger nej tak – 100% af Socialdemokratiet siger ja tak. Fjern lektietid, understøttende undervisning og få timetallet tilbage til et fornuftigt leje. Brug ressourcerne til to-lærer timer eller reducer i antallet af undervisningstimer for lærerne. Genopret fritidspædagogikken og lad børn være børn! 

Lad skolerne selv bestemme deres indsatser og fokuspunkter. Drop de kommunale ”fællesprojekter”, som ingen i virkeligheden har ejerskab til. Lad udviklingen komme fra skolerne – ikke A. P. Møller og Fagligt Center i forvaltningen.

Lad skolerne selv bestemme, om de vil benytte de nationale test. Lad skolerne droppe elevplanerne – hvem læser i øvrigt dem?

Lad skolerne selv beslutte, hvor mange minutters bevægelse de ønsker, og rent praktisk har mulighed for at levere.

Lad skolerne … Jeg kunne blive ved. Mon ikke I har luret fællesnævneren? Vis mig det personalerum, som ikke hungrer efter igen at kunne lave endnu bedre skole. 

I bund og grund skal vi se mod Danmarks Lærerforenings Folkeskoleideal – ikke mindst punkterne 9 og 10. Lad lærerne på baggrund af deres faglighed og professionalisme bidrage til folkeskolens udvikling. Lad de fagprofessionelle beslutte, hvordan de af politikerne besluttede mål og formål bedst kan indfries, og hvordan opgaverne udføres bedst muligt – ikke billigst muligt!

Der er desværre en tendens til, at politikere – lokalt og nationalt – ved bedst. Udviklingen er gået i en retning, hvor vi, der er ude på gulvet: elever, ledere, lærere, børnehaveklasseledere og andre personalegrupper ikke bliver spurgt til råds længere.

Og ja, det er ikke nemt. Der er masser af dilemmaer omkring folkeskolen. Lærerne bliver beskyldt for at råbe: ”Send flere penge!”. Jeg råber derimod: ”Stop de ligegyldige tiltag i skolen!”

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.