Selvom solen kun tittede lejlighedsvist frem mellem de grå skyer, havde mange mennesker valgt at lægge vejen forbi Fælledparken i dag. Ved borde og bænkene foran Undervisernes Telt, som KLF igen i år står for sammen med kredsene i hovedstadsområdet, Uddannelsesforbundet og Frie Skolers Læreforening, var der kun få ledige pladser.
Eftermiddagen igennem bød talerrækken på både Uddannelsesforbundets næstformand, Morten Bay, Frie Skolers Lærerforenings formand Uffe Rostrup, Nina Palesa Bonde fra Dommerfuldmægtigforeningen og Mathias Vinholt, elektrikerlærling og bestyrelsesmedlem i Dansk El-forbunds Ungdom. Sidste taler på scenen foran teltet var Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening. Han havde været i gemmerne og støvet flere citater fra teologen Hal Koch af til sin tale, der kom omkring både fremmedfjendskhed, regneark og propaganda.
Reference til Rasmus Paludan og Stram Kurs
”For hver, der tænker sig lidt om, er det en uhyrlighed, at flertallet altid har ret. Der er ingen tvivl om, at flertallet i Tyskland før krigen ville nægte jødernes eksistensret og fratage dem deres besiddelser. Måske eksisterer sådan et flertal stadig. Om så 99 procent af jordens befolkning er således indstillet, vil antisemitisme i den form vedblive at være forbryderisk og uforenelig med demokrati. Det sagde Hal Koch i 1950’erne”, citerede Bondo.
”I dag er vi ved at gøre en anden befolkningsgruppe til syndebukke i Danmark. Det sker af fascistiske partier, som vi for få år siden havde tænkt ville være umulige i Danmark. Det kan vi forarges over, men vi skal huske, at de fascistiske partier ikke er kommet af ingenting”, sagde han og henviste til, at blandet andet sprogbrugen blandt de etablerede partier har givet en grobund for dette. Bondo understregede, at fagbevægelsen i høj grad skal blande sig i en sådan udvikling.
”Det et spørgsmål om, hvilket menneskesyn vi vil have skal præge det danske samfund. Humanismen, respekten for hinanden, er alvorligt truet i øjeblikket. Fagbevægelsen har en afgørende rolle i at sikre en demokratisk udvikling af det danske samfund”.
Udgifter kan være en investering
Anders Bondo sendte også en bredside af sted mod Finansministeriet og deres regneark.
”Hvis det var regnemodeller, der havde styret udviklingen af det danske samfund, så havde vi aldrig nogensinde haft det velfærdssamfund, som vi har i dag. Så havde regnemodellerne vist, at vi var gået konkurs for længst, derfor skal vi lade være med at lade os styre af de regnemodeller og i stedet diskutere, hvad det er for et samfund, vi vil have”, sagde han og nævnte folkeskolen som et eksempel på en post.
”Hvorfor betragter man hver lærer som en udgift og en omkostning i stedet for at se det som en investering i, at de kommende generationer får mulighed for at udfolde et spændende og godt liv, og samtidig bliver produktive i forhold til at sikre en god økonomi i samfundet?” spurgte han retorisk.
I talen kom han omkring Mette Frederiksens (S) nylige udtalelse om, at kombinationen af en for stram økonomi og en folkeskolereform med længere dage har givet alvorlige udfordringer.
”Jeg er fuldstændig enig”, sagde han og understregede, at der er brug for handling, og at nogle tager hånd om udfordringerne i folkeskolen og ikke holder det til bare forblommede ord i en bog.
Til sidst i sin tale vendte Bondo igen tilbage til et citat af Hal Koch fra 1096’erne, som om noget er lige så aktuelt i dag:
”Propagandaen er år for år blevet en større fare for demokratiet. Den moderne teknik har udstyret den med magtmidler, som ældre slægtled aldrig havde drømt om.”
”Det kan I jo så lige gange med 10.000, og så har vi de udfordringer, vi har for vores demokrati i dag. God 1. maj, ” afsluttede formanden.
Stof til diskussion i klasseværelset
Signe Kløve Dreyer, lærer på Skolen på Islands Brygge, var blandt tilhørerne til Bondos tale. Hun bed især fast i pointen om, at vi har brug for et demokratibegreb og ytringsfrihed:
”Anders Bondo nævner ikke Paludan, men han kommer ind på hele det dilemma om, at ytringsfriheden bliver brugt usympatisk. Bare fordi mange siger det samme, er det ikke sikkert, at det er rigtigt. Det er meget væsentligt at forholde sig til i skolen”, siger hun og fortæller, at flertallets sandhed sagtens kan anfægtes. Især når man har med unge at gøre, der er ved at finde sig selv.
”Vi skal bøje os for flertallet, men vi må gerne udfordre holdninger”.
Denne artikel og tilhørende indhold udtrykker ikke nødvendigvis KLF´s synspunkter. Læs mere.
Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.
Vær den første til at kommentere