Fremmødet var stort, da KLF inviterede til paneldebat og samtaleværksted på Folkemødet med titlen Folkestyret tilbage til folkeskolen. Sammen med oplægsholderne udviklede vi bud på handlinger, der styrker demokratiet i skolen.

”Hvordan vi sammen kan skabe en demokratisk skoleform, og hvad det betyder for den måde, vi organiserer skolens arbejdsliv på?” Sådan lød et af spørgsmålene i debatten.

På publikumsstolene lå et eksemplar af den spritnye bog ”Skolens demokratiske tilstand”, der - som navnet siger - handler om skolens demokratiske tilstand og kommer med ti bud på, hvordan vi kan styrke demokratiet i folkeskolen. Bogen, der er skrevet af professor Lene Tanggaard, lærer Mette Frederiksen og Ph.d. og seniorforsker Keld Skovmand, er udgivet i samarbejde med KLF. Og det var bl.a. de tre forfattere, vi havde glæde af på Folkemødet.

”Vi kan ikke tage demokratiet for givet”, ”Folkeskolen spiller en afgørende rolle i den demokratiske dannelse.” Sådan lød det bl.a. i paneldebatten på Folkemødet, hvor både tilhørerne og oplægsholderne udviklede bud på handlinger, der styrker demokratiet i skolerne.

Oplægsholderne – dvs. bogens forfattere, formand for KLF, Katrine Fylking, og børne- og ungdomsborgmester Jakob Næsager kom med mange spændende bud på handlemuligheder på skolens demokratiske krise – bl.a.:

  • vi skal gøre klassen til et folkeligt fællesskab 
  • vi skal inddrage forældrene for at skabe varige relationer, der er vigtige for faglighed og trivsel
  • vi skal give lærerne frihed til at udfolde deres profession
  • vi skal genetablere lærerrådet
  • vi skal erstatte den snævre målstyring med faglige standarder og fælles sigtepunkter
     

Også deltagerne blev bedt om at komme med deres bud på handlemuligheder og vende deres tanker med hinanden, ligesom forbipasserende foran Lærernes Hus i Allinge blev opfordret til at lægge deres bud i en ’demokratisk bud’-kasse.

    Foruden vores egen debat i Lærernes Hus deltog KLF i flere andre debatter, bl.a.:

    • Er der en lærer til stede? Hvordan fremmer vi et attraktivt lærerarbejdsliv, så vi får flere uddannede lærere i folkeskolen?
    • Skoleelevers meningsfulde fællesskaber
    • Robotterne kommer - send lærerne hjem?

    Undervejs var flere KLF’ere på gaden at komme i dialog med folkemødegængerne. Og flere gange i løbet af Folkemødet kunne man nyde de smukke toner fra Københavns Lærerkor.

    Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
    Tilmeld dig her.