Med varme pizzaslices og kolde sodavand inviterede Damhusengens Skole tirsdag til åbent hus for interesserede ansøgere til flere lærerstillinger på skolen. KLFnet var med ved besøget.

Med næsten hundrede ledige lærerstillinger på de københavnske folkeskoler i det kommende skoleår er der rift om de uddannede lærere. På Damhusengens Skole i Vanløse havde man valgt at slå skoleporten op og invitere potentielle ansøgere til åbent hus. Skolen søger lige nu 10-11 lærere til en bred palette af fag på næsten alle årgange.

Tirsdag eftermiddag i denne uge var der linet op med pizzaslices og kolde sodavand i personalerummet, hvor skoleleder Max Ulrich Larsen sammen med ledelseskolleger og en håndfuld af skolens lærere bød potentielle ansøgere velkommen.

Det tilbud havde 11 interesserede kandidater valgt at tage imod.

Ved arrangementets begyndelse lagde skoleleder Max Ulrich Larsen ikke skjul på, at han udmærket er klar over, at der er rift om lærerne på skolerne – ikke kun i København, men i hele landet. Han var derfor også glad for at se, at så mange havde valgt at dukke op.

”Det er på sin vis købers marked,” lod han forsamlingen vide. Og nok havde det været med i tankerne, da man planlagde åbent hus-arrangementet, men ifølge Max Ulrich Larsen skyldes det faktisk mere, den oplevelse man har på skolen af, at Damhusengens Skole er et rigtigt godt sted i udviklingen.

”Vi har meget at byde på, og det vil vi gerne fortælle om.”

Passer på de nye

Damhusengens Skole er en af Københavns største skoler. Til daglig har mere end 1200 elever deres gang på skolen, der for knap fem år siden var to selvstændige skoler – Vanløse Skole og Hyltebjerg Skole.

I sin præsentation af skolen forklarede Max Ulrich Larsen, at de gør meget for at tage godt imod nyuddannede.

”Som nyuddannet har man ikke gårdvagter i den første tid frem mod efterårsferien, fordi vi mener, man skal have tid til at være ny. Man skal kunne komme ind i personalerummet og have mulighed for at tale med sine nærmeste kolleger om undervisningen og de ting, der fylder lige nu og her. Det synes vi er vigtigere, end at man fx har en mentor.”

Max Ulrich Larsen fortalte også om skolens arbejde med elevernes faglige udbytte, trivslen og samarbejdskulturen på skolen, hvor omkring hundrede lærere og 40 pædagoger arbejder.

Selvom der undervejs var mange positive fortællinger om skolen og fællesskabet, betonede Max Ulrich Larsen flere gange, at han på ingen måde ønsker at oversælge skolen. For der er selvfølgelig også udfordringer, forklarede han.

Flere gange supplerede ledelseskolleger og lærere fra skolen med uddybende informationer om alt fra skolens kultur, traditioner og arbejdsformer og ikke mindst de mange sociale arrangementer, som skolen også har.

Uformelle rammer

I en pause, hvor de fremmødte gæster til åbent hus kunne forsyne sig med pizza og drikke, gav flere af gæsterne udtryk for, at mødets form og indhold gav dem et godt første indtryk af skolen, stemningen og de måske kommende kolleger.

”Det er en virkelig god måde at se skolen på og fornemme stemningen,” lød den umiddelbare vurdering fra en af de mandlige fremmødte til KLFnet.

”Når man kommer her i lidt mere uformelle rammer, så har man tid til at observere og tage indtrykkene til sig, bedre end når man er på rundvisning på tomandshånd med en skoleleder”.

En anden noterede sig, at lærerne på skolen virkede oprigtigt glade og stolte af deres arbejdsplads. ”Den slags fornemmer man med det samme”.

En af de kvindelige gæster lagde vægt på skoleleder Max Ulrich Larsens uddybning af det brede stillingsopslag:

”De fleste lærerstillinger, der slås op, rummer lidt de samme skolefloskler med en masse buzz-words. Når man så hører Max (skoleleder red.) sætte flere ord på og sætte det ind i den skolevirkelighed, der er her på skolen, så betyder det pludselig noget andet. Noget mere. Så mærker man skolen på en anden måde. Det giver en rigtig god mavefornemmelse”.

Flere af de fremmødte gæster blev i pausen flankeret af lærere fra skolen, der nysgerrigt satte sig ved bordene for at fortælle mere om skolen og spørge ind til de mulige ansøgeres tanker og forhåbninger til en kommende arbejdsplads samt svare på deres spørgsmål om skolen.

Lærer Marianne Maltoft Wange fra Damhusengens Skole var en af lærerne omkring bordet.  Hun beskriver det som uformelle og tillidsfulde lærer-til-lærer samtaler:

”De besøgende kan stille spørgsmål og være nysgerrige i det uformelle møde med os. Det bliver en mere reel måde at præsentere Damhusengens Skole på”.

Større byggeproces forude

Efter den korte pause tog Max Ulrich Larsen igen ordet, mens der fortsat blev bidt i pizzastykkerne og sippet til sodavand ved bordene i personalerummet.

Max Ulrich Larsen ville gerne fortælle, at selvom Damhusengens Skole er i en god, positiv udvikling og lærerkollegiet efterhånden er smedet godt sammen, så står skolen også over for en kommende, omfattende byggeproces. Det skal man også være klar over, når man søger en stilling på skolen, understregede han.

Det fleste af de gamle skolebygninger, der tidligere hørte til Hyltebjerg Skole, skal fra januar 2023 rives ned og nye skal opføres i de kommende år. Imens skal klasserne rykkes sammen i de bygninger, der før sammenlægningen har været en del af Vanløse Skole. Det er der plads til, forklarede Max Ulrich Larsen, men han arbejder samtidig på, at der også kommer pavilloner op, som skal bruges til undervisning mv.

”Det er naturligvis spændende og rigtig lækkert, at der om nogle år står helt nye faciliteter til rådighed, men det bliver også udfordrende, at skulle være i en byggeproces,” forklarede Max Ulrich Larsen, da gruppen af personale og de måske kommende lærere på skolen bevægede sig rundt mellem bygningerne på en rundvisning.

Vejen, der tidligere adskilte de to Vanløseskoler, er i dag lukket af og rummer nu en skolegård med aktivitetsbaner og faciliteter til boldspil. Her stoppede forsamlingen op, mens Max Ulrich Larsen forklarede de overordnede faser af den kommende byggeproces. Der blev lyttet og observeret mere, end der blev spurgt.

Mere værdifuldt end forventet

En af de mere erfarne lærere blandt gæsterne konstaterede, at rundvisningen og præsentationen af skolen er mere værdifuld, end hun først havde forventet. ”Det går pludselig op for mig, at alle de inputs, jeg har fået i dag, også kan bidrage til en bedre ansøgning. Jeg kan jo netop tale ind i de ting, som betyder noget for skolen og tydeligvis også for mig”.

For skoleleder Max Ulrich Larsen har åbent hus-arrangementet og rundvisningen også været en god oplevelse.

”Det er jo en balancegang at afholde et åbent hus-arrangement på denne her måde. Hvor informationstungt skal det være? Kommer de for at lytte eller for at fornemme? Hvis det var mig, der skulle på besøg her, så ville jeg nok bruge mest tid på at fornemme.”

”Jeg hørte en sige, at det var rart at komme ind og se, hvad rummene og væggene fortæller. Det kan jeg virkelig godt forstå.”

Hele åbent hus-ideen handler for Max Ulrich Larsen om, at skolen får præsenteret sig selv som hverken mere eller mindre, end den er. Han sammenligner det med en hushandel, hvor rummenes størrelse helst ikke skal skuffe efter et køb.

”Ellers ender vi med de forkerte ansøgere, og så er vi lige vidt.”

”Jeg vil hellere have, at de kommer og får en viden om os og en fornemmelse for skolen, end at de tror, vi er noget andet, end vi er. Det er noget med at være ærlige og sige, ’Det her er os’. Det tror jeg virker bedst”.

Ansøgningsfristen til lærerstillingerne på Damhusengens Skole er 30. maj. Du kan se stillingsopslaget her.

I artiklen nævnes der ikke navne på de potentielle ansøgere for at yde dem fuld diskretion under deres besøg. Af samme grund er der heller ikke fotos fra selve arrangementet.

Denne artikel og tilhørende indhold udtrykker ikke nødvendigvis KLF´s synspunkter. Læs mere. 

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.