Antallet af lærere uden en læreruddannelse i den københavnske folkeskole er stigende. Det er svært at fastholde læreruddannede og at rekruttere læreruddannede til ledige stillinger. Det er vi nødt til at håndtere kommunalt ved at udarbejde en strategi og gennemføre en række indsatser.

Debatindlægget er udtryk for skribentens egen holdning. Alle kan som udgangspunkt sende debatindlæg til KLFnet.dk's redaktion. Se regler og retningslinjer for debat på KLFnet.dk.

Læreruddannelsen er grundlaget for at kunne varetage arbejdet som lærer

God undervisning kræver lærere, som har kompetencer indenfor fagdidaktik, relationsarbejde og klasserumsledelse. Med en læreruddannelse får man en stærk faglighed, som er grundlaget for at træde ind i det faglige fællesskab og blive en del af lærerprofessionen. Lærerarbejdet er komplekst, og det kræver en læreruddannelse at kunne træffe de rigtige valg og tage ansvar for dem.

Københavns Kommune kan sætte nok så meget ind med projekter, hvor målet er at hæve kvaliteten i folkeskolen, men det nytter ingenting, hvis ikke grundlaget er i orden, herunder at alle lærere har en læreruddannelse.

Under kommunalvalget 2021 anerkendte politikerne problemet og lovede handling

De nyvalgte kommunalpolitikere er ved at komme godt i gang med deres arbejde, og de har et vigtigt ansvar at løfte. De skal håndtere problemet med lærermangel i folkeskolen i København. Ved Københavns Lærerforenings valgmøde i Amager Bio i november sidste år tilkendegav samtlige deltagende partier, at de anerkendte problemet og ville handle. At lykkes med den dagsorden kræver en indsats af alle parter omkring skolen, men det er kommunalpolitikernes ansvar at sørge for, at Københavns Kommune lever op til den gældende lovgivning om, at alle lærere har en læreruddannelse jf. folkeskoleloven.

Forklaringen på lærermanglen er kompleks – løsningen ligeså

Det er ikke muligt at pege på én bestemt årsag til lærermanglen i folkeskolen, der er mange bud fra forskellige sider. Jeg deltog i en konference ”Lærermangel: Konference om viden, udfordringer og løsninger for folkeskolen” på DPU, Århus Universitet, hvor institutleder Claus Holm indledte: ”Lærerne er rygraden i uddannelsessystemet”, hvilket tydeligt beskriver problemets alvor. Den stigende lærermangel kræver handling.

Vi har først og fremmest brug for en konstruktiv og saglig debat i Københavns Lærerforening og mellem skolens parter om, hvordan vi griber problemet an i Københavns Kommune. Vi skal se muligheder og herefter udvælge konkrete indsatser, som vi kan samarbejde omkring.

Vi skal tilbyde alle ansatte lærere uden en læreruddannelse i kommunen en attraktiv kommunal meritlæreruddannelse og hermed fastholde de medarbejdere i kommunen. Det skal finansieres af en central pulje, så det ikke bliver op til den enkelte skoles økonomi, om der vil være mulighed for at tage en læreruddannelse.

Kommunen bør indgå en aftale for nyuddannede lærere om nedsat timetal og en god lærerstartsordning med mentorordning tilrettelagt på den enkelte skole, det vil gøre kommunen attraktiv og give de unge lærere en god start på lærerarbejdet. Og så er det afgørende, at vi får fjernet den af-professionalisering af lærerne, som vi blandt andet ser i de kommunale projekter, drop koncepter, styring og kontrol. Lad lærerne tage ansvar og giv lærerne indflydelse på deres arbejde. Styrk demokratiet og respekten for lærerne som de professionelle.

Det er helt nødvendigt, at vi ser på sammenhængen mellem krav og ressourcer, tolærerordninger, klasselæreropgaven og inklusion, mulighed for kompetenceudvikling og overordnet ser på en styrket indsats omkring arbejdsmiljøet. Altsammen dele, der har en sammenhæng med lærermanglen i folkeskolen.

Uddannede lærere er fundamentet i vores folkeskole, og det er helt nødvendigt, at politikerne tager ansvaret for at vende den negative udvikling og sikre uddannede lærere i de københavnske folkeskoler. Københavns Lærerforening har indsigt i og viden om skolerne og skal derfor indgå i et samarbejde om at løse problemet.

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.