Jan Frejlev, TR på Langelinieskolen, er en af dem, der har givet sin mening til kende i debatten om det nye børnesyn.

Han siger til KLFnet:
”Det er svært ikke at have en holdning til det nye børnesyn. Det er lidt ligesom en gnu på savannen. Det er sat sammen af alle mulige dele, der ikke rigtig passer sammen. Det bærer både præg af nogle ideologiske strømninger og af forvaltningens behov for at tilpasse skolebudgetter.”

”Det er den enkelte skole, der selv skal finde ud af, hvordan det nye børnesyn skal udmøntes. Men der er ingen der ved, hvad det går ud på, og det skaber stor utryghed. Det virker, som om skoleledere, forældre og skoleforskere har forskellige dagsordener, når det gælder det nye børnesyn. Og det er enormt stressende for lærerne.”

”Børnesyn er et mærkeligt ord, for det er ikke praksisorienteret. Der er ingen, der spørger lærerne. Det er påfaldende, så lidt vi er blevet hørt om vores praksisnære oplevelse af, hvad børn kan og skal kunne. Politikerne insisterer på et nyt børnesyn uden at inddrage dem, der står midt i det hele. Hvis man skulle lave taktik til et fodboldmesterskab, kunne man da heller aldrig finde på at gøre det uden at inddrage spillerne.”

”Fra forvaltningen lyder det, at vi bare skal gå i gang, men det eneste, vi ved om det nye børnesyn, er, at vi skal ”nå længere med børnene”, end den dag, vi startede. Og det er der ligesom ikke noget nyt i. Det har vi altid arbejdet efter som lærere.”

”I det nye børnesyn er fællesskabet løsningen på det hele. Men sådan fungerer det jo ikke i praksis. Der er masser af børn, der kan være en del af fællesskabet i løbet af skoledagen, men som har brug for nogle mellemformer med fx to timer i en mindre enhed. Det er på tide, at vi indretter skolen til børnene i stedet for at indrette børnene til skolen.”

”Det nye børnesyn gør ikke noget godt for folkeskolen, og det bør omtænkes. Jeg frygter, at det ender ligesom inklusionsreformen. Hvis du spørger lærerne, vil de allerfleste lærere sige, at vi ikke er på vej et godt sted hen.”

”Det nye børnesyn er synd for børnene og skaber utryghed hos lærerne, som har givet alt, hvad de kan inden for de rammer, de har fået givet. Når de så får at vide, at der er ”noget galt med dit børnesyn”, så gør man lærerne forkerte.”

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.