Fortællelysten var stor på Nyboder Skole, da Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S) og børne- og ungdomsborgmester, Jakob Næsager (K), fredag besøgte skolen, for at høre om elever og lærere var kommet igennem det værste coronapostyr.

Coronavirussen er her stadigvæk, og hver dag bliver nye smittet, men den værste omgang ser ud til at være passé. Vacciner og de mange smittede lægger en naturlig dæmper på symptomerne, og på mange skoler har en stor del af eleverne og de ansatte været igennem smitten.

Fredag besøgte Københavns overborgmester og børne- og ungdomsborgmester Nyboder Skole for at høre eleverne med egne ord fortælle om deres oplevelser under corona.

I 3.z. havde man med spænding set frem til det fine besøg udefra. Det er jo ikke hver dag, at der kommer hele to borgmestre på besøg i klassen. Eleverne sad forventningsfulde på deres pladser omkring små øer af borde i klasselokalet. Fra først færd var der en skov af hænder, der signalerede, at man i 3.z. har meget at berette om.

”Jeg hostede som et æsel,” fortalte en dreng i 3.z., da samtalen faldt på coronavirus. I december og januar havde de fleste i klassen oplevet, at blive smittet på skift, men uden nævneværdige symptomer, lod eleverne de to borgmestre vide. Altså bortset fra en enkelt elev med en slem hoste og et sæt hævede mandler.

Både overborgmester Sophie Hæstorp Andersen og børne- og ungdomsborgmester Jakob Næsager var på hug for at være i øjenhøjde med de små hverdagsvidner i klassen.

De fleste af klassens elever rakte hånden op, da de blev spurgt til, om de havde nået at få et vaccinestik.

Eleverne fortalte ivrigt om de forskellige aktiviteter ugen havde budt på. Jakob Næsager viste stor interesse i elevernes oplevelse og spurgte ind til hver elevs beretning, hvilket straks blev kvitteret med et fyldigt svar.

Det er bedst at være på skolen

Overborgmester Sophie Hæstorp Andersen ville gerne høre, hvordan eleverne havde oplevet tiden under corona. Også her var erfaringerne i frisk erindring hos eleverne i 3.z.

Flere havde savnet klassen og kammeraterne, de gange hvor undervisningen forgik bag en skærm derhjemme. Tekniske udfordringer og de mange fristelser til at fortage sig andet end skoleting, blev nævnt som noget af det, der ikke var så godt. Enkelte fortalte, at det havde været godt, at der var opdelte klasser i skolegården. Det gav mere ro i frikvarterne og mere plads i skolegården. En anden mente dog, at det var bedre med mange børn i gården, hvis man nu legede gemmeleg.

Det var Jens Arnt, der har været skoleleder på Nyboder Skole i de seneste tre år, der viste borgmesterdelegationen rundt på skolen. På de fleste gange og langs trappeopgangene hænger der elevproduceret arbejde på væggene. Ifølge Jens Arnt er det vigtigt, at eleverne får ejerskab til skolens områder, så man undgår hærværk, og samtidigt mindsker man ”indtrykket af, at man går rundt på nogle kedelige hospitalsgange med hvide vægge over det hele,” som han udtrykte det.

Undervejs i skolebesøget gjorde gæsterne holdt flere gange for at tale om skolen som helhed. Jens Arnt fortalte blandt andet, at skolen i mindre grad har været påvirket negativt af coronaperioderne. I de omgange, hvor alle har været hjemme til nødundervisning, kunne eleverne få en computer med hjem, så ingen stod uden mulighed for at kunne deltage i undervisningen online.

”Har de haft udfordringer med deres udstyr eller brug for anden hjælp, så har vi været på skolen og taget imod dem, så de kunne hjælpes i gang,” forklarede Jens Arnt.

Faglige tests af alle elever

På Nyboder Skole har man ikke kun testet eleverne for corona med jævne mellemrum.

Ifølge Jens Arnt har lærerne også skullet teste alle eleverne i dansk, matematik, engelsk og i science-fagene efter sommerferien for at få et indblik i standpunktet på årgangene. Det har været vigtigt at overblik over eleverns faglige standpunkt, fortalte Jens Arnt, der med en vis tilfredshed også kunne fortælle, at afgangseleverne de seneste tre år har hævet det gennemsnitlige karakterniveau ved eksamen. Samtidigt har skolen øget elevoptaget i det ressourcestærke område på Østerbro.

Sophie Hæstorp Andersen ville gerne vide, hvad skolen manglede oven på coronaperioden med henvisning til, at man tidligere har afsat penge til trivsel, hvor særligt de ældste klasser har fået mulighed for at komme på lejrtur.

Men Jens Arnt efterlyste ikke flere penge. ”Vi klarer os,” lød det hurtigt fra skolelederen, der supplerede med, at skolen på mange måder har fundet gode løsninger undervejs, som kunne klares ”inden for rammen”. Han så dog også gerne, at man fandt på lignende initiativer til, at også indskoling og mellemtrin fik mulighed for en hyttetur med forældredeltagelse.

”Det ville betyde meget for fællesskabet i klasserne”.

Den nyslåede børne- og ungdomsborgmester higede også efter svar på budgetmodeller, skole/hjem-samarbejdet og elevernes trivsel. Ved besøget på Nyboder Skole var han flankeret af to 9. klasses elever fra Højdevangens Skole, der havde skolebesøget som sidste opgave i deres ugelange erhvervspraktik hos borgmesteren.

Overborgmester Sophie Hæstorp Andersen var særligt nysgerrig på skolens indre liv. Besøget på Nyboder Skole er hendes første som overborgmester i København. Hun er optaget af chanceligheden i skolen og drengenes faglige efterslæb i forhold til pigerne. På Nyboder Skole er fagligheden generelt meget høj, kunne skoleleder Jens Arnt forsikre.

”Rolling in the deep” eller ikke helt så slemt

8. klasses eleverne på musikvalgfagsholdet fik også mulighed for at tale med de to borgmestre om deres oplevelser under corona. Men inden eleverne satte sig til rette på tilhørerpladserne i musiklokalet, fik Sophie Hæstorp Andersen og Jakob Næsager en opvisning i, hvad god musikundervisning kan resultere i. Under kyndig ledelse styrede musiklærer Maja Ulstrup elevbandet og sangerne, der fyldte rummet med Adeles ’Rolling in the deep’.

Sangen havde eleverne selv valgt, og sådan er det med de fleste sange, som valgfagsholdet arbejder med, fortalte lærer Maja Ulstrup efterfølgende.

Hele holdet havde nærmest smittet hinanden med coronavirus efter en fredag i musiklokalet, men alle havde klaret sig mere eller mindre symptomfrie lød det samstemmende fra eleverne.

I forskellige niveauer sad eleverne på tilhørerpladserne foran scenen i musiklokalet og fortalte om deres erfaringer med undervisning og skolegang under corona. Det blev en god samtale med de to borgmestre og udskolingseleverne. Eleverne havde ikke oplevet det seneste skoleår som specielt præget af aflysninger eller omlagt undervisning, selvom de forgående uger havde budt på mange sygemeldinger. De fleste husker bedst tiden forrige skoleår som slem med undervisning bag skærmen.

”Jeg synes ikke, jeg lærte nær så meget, som når man er henne i skolen,” lød det fra en af drengene. En pige supplerede prompte med et ”ja, det var virkelig kedeligt.” En tredje indrømmede, at YouTube nemt lokkede, når man sidder derhjemme uden opsyn.

Værdifuldt skolevisit

Besøget gav begge borgmestre noget med hjem i tasken. Jakob Næsager, der allerede har besøgt flere skoler i sin korte tid som ny børne- og ungdomsborgmester, var efterfølgende glad for at have hørt eleverne selv fortælle om deres oplevelser under corona.

”Jeg er meget optaget af elevernes trivsel. Hvis man trives godt, så har man gode forudsætninger for at lære noget. Det kan jeg høre, man vægter højt her på skolen.”

For Sophie Hæstorp Andersen var skolebesøget også interessant:

”Det er jo en kæmpe lettelse, at coronarestriktionerne er ophævet for skolerne og eleverne.”

”Nu skal vi have samlet op på alle skoler, og sikre os at alle trives, for corona har også gjort, at mange ikke har fået det udbytte af undervisningen, som de skulle have, og der er børn, der har haft svært ved at være hjemme. Det skal vi have fulgt op på”.

Nyboder Skole har i forrige uge haft emneuge, der markerede skolens 102-års fødselsdag – en erstatning for, at det i de sidste to skoleår ikke har været muligt at fejre 100-års dagen.

Denne artikel og tilhørende indhold udtrykker ikke nødvendigvis KLF´s synspunkter. Læs mere. 

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.