Torsdag aften var vi på en medrivende og bevægende tur tilbage i tiden, da vi mindedes 10-året for lockouten af lærerne i Arbejdermuseets smukke og historiske lokaler.

”Vi skal kende fortiden for at kunne forstå nutiden og handle klogt i fremtiden.”

Det var udgangspunktet for arrangementet, der fandt sted i samarbejde mellem Arbejdermuseet og Københavns Lærerforening. Vi mindedes en af vores tids mest omfattende arbejdskonflikter, da tidligere formand for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, skildrede sin oplevelse af lockouten, og fire ’vidner’ fortalte, hvordan de blev berørt af lockouten dengang – enten som lockoutede eller som ’knockoutede’ tjenestemænd. Herudover gav centrale personer fra fagbevægelsen deres bud på lærerlockoutens betydning for fagbevægelsen.

Lærerlockouten var på mange måder historisk. Det var første gang, en gruppe offentligt ansatte blev lockoutet uden forudgående strejkevarsel, og det var første gang, alle overenskomstansatte lærere blev lockoutet.

Vi hørte om vrede, frustration og magtesløshed og om overgreb og ydmygelse, men også om kampgejst og kreative påfund. Lærerne iværksatte fællessang ”Lockout eller ej – vi elsker vores job”, en omfattende blokfløjtekoncert ”Lyt eller vi spiller” og en stafet, der blev ført fra Skagen til København med navne på alle skoler, der havde skrevet under. For ikke at glemme ”Verdens største lockout-perleplade”, der var mere end 12 meter lang.

Lockouten er siden blevet omtalt som ”den mest farvestrålende konflikt i Danmarkshistorien”.


Knuden i maven

Rigtig mange af de fremmødte havde været en del af lockouten, og mange fortalte om knuden i maven, der stadig rørte på sig ved mindet om ’dengang’.

”Det har taget lang tid at komme sig over den ydmygelse og det overgreb, vi oplevede for ti år siden.”

Men sammenholdet var stærkt. Selvom en konflikt tærer på en organisation, var der lige så mange medlemmer i DLF et år efter lockouten som under. Nogle af de ord, der blev sat på lockouten, var ”Ja, vi har tabt, men vi har ikke tabt vores selvrespekt”, ”Vi vandt hinanden” og ”Sammen er vi stærkest”.

Det kan vi lære af lockouten

Det vi, ifølge nogle af talerne, kan lære af konflikten er, at vi skal;

  • huske at mobilisere den øvrige fagbevægelse (selvom det ikke er sikkert, det havde hjulpet)
  • engagere vores medlemmer – også i fredstid
  • vinde historien, dvs. fortællingen om dengang (nogle omtaler fejlagtigt lockouten som lærerstrejken)


69.000 lærere og 775.000 elever var berørt af lockouten, der stod på 25 dage i april 2013. Da vi mindedes lockouten på Arbejdermuseet, var festsalen fyldt med mere end 125 fremmødte.

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.