Mange børn bliver i dag tabt på bageste række, fordi de ikke passer ind i de rammer, som vi i dag udstikker. Og de børn kan være meget forskellige. Men årsagen er udfordringerne med folkeskolereformen, og den skal løses, skriver den konservative kommunalvalgskandidat Helle Bonnesen i dette debatindlæg.

Debatindlægget er udtryk for skribentens egen holdning. Alle kan som udgangspunkt sende debatindlæg til KLFnet.dk's redaktion. Se regler og retningslinjer for debat på KLFnet.dk.

Af Helle Bonnesen, kandidat for Det Konservative Folkeparti i København.

I København har vi en god og sund folkeskole - for mange. Men ikke for alle.

Derfor vil vi gerne ændre i dele af folkeskolen, så den kommer ti at ramme alle børn og deres forskelligheder.

Mange børn bliver i dag tabt på bageste række, fordi de ikke passer ind i de rammer, som vi i dag udstikker. Og de børn kan være meget forskellige. Men årsagen er udfordringerne med folkeskolereformen, og den skal løses.

Vi tror på, at praktiske kundskaber i alt for lang tid er blevet nedvurderet, og omgivelserne presser på for en boglig retning, som kan være helt forkert. Vi vil gerne give eleverne mulighed for at lære gennem hænderne, og derfor skal elever i udskolingen have mulighed for skemalagt praktisk undervisning, gerne i samarbejde med virksomheder og den lokale erhvervsskole. På den måde gør vi skolen mere alsidig, og samtidig kan vi være med til at løse den enorme mangel på faglærte.

Den lange skoledag fungerer ikke for alle, og derfor vil vi give skolerne mere lokal frihed til selv at bestemme. Og så ønsker vi også at favne de bogligt dygtigste elever, som der skal gøres en særlig indsats for. For også her er der elever, som har brug for en ekstra hjælp, så de også kan hjælpes til at indfri sit fulde potentiale. Måske drejer det sig om 10-15% af eleverne. 

Den danske folkeskole skal være god for alle, derfor skal vi ændre dele af rammerne, så alle børn trives og bliver fagligt dygtige.

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke. Tilmeld dig her.