Politiken kunne for nylig fortælle, at andelen af elever i Københavns folkeskoler, der ikke består dansk eller matematik, er steget fra 6,7 % til 10,9 % på fem år. Det betyder, at hver tiende elev forlader skolen uden at bestå de to vigtigste fag. Det er ikke bare bekymrende – det er et råb om handling.
Som lærer i udskolingen i København gennem ni år ser jeg dagligt, hvordan rammerne for vores arbejde spænder ben for elevernes faglige udvikling. Og som mor til to skolebørn mærker jeg bekymringen helt tæt på: Får mine børn den undervisning og støtte, de har brug for?
Det er positivt, at Borgerrepræsentationen har sat gang i en analyse. Men vi behøver ikke vente på en rapport for at handle. Vi ved allerede, hvad der virker – og vi ved, hvad der mangler.
- Tid til forberedelse og feedback: Den nuværende arbejdstidsaftale giver os kun en halv lektion til forberedelse per undervisningstime. Det er ikke nok til at planlægge, evaluere og give den feedback, som vi ved gør en forskel.
- Fleksible læremidler: Fællesindkøb af digitale platforme må ikke begrænse vores faglige frihed. Differentieret undervisning kræver adgang til varierede materialer, så vi kan møde eleverne, hvor de er.
- Efteruddannelse med reel adgang: Når skolerne selv skal betale 20 % af kursusudgifterne, fravælger mange det. Det går ud over både vores faglighed og elevernes læring.
- Flere uddannede lærere: Hver tredje lærer i København er ikke læreruddannet. Det er en udfordring, vi ikke kan ignorere. Vi skal investere i opkvalificering og fastholdelse.
Vi står midt i klasselokalerne hver dag. Vi ser, hvad der virker – og hvad der ikke gør. Så lad os ikke vente længere. Lad os bruge vores stemmer, vores erfaring og vores fællesskab til at kræve de rammer, vi ved, der skal til.
Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.
Vær den første til at kommentere