Et usundt og for stort arbejdspres gennem flere år og to år med konstante og uforudsigelige forandringer på grund af Corona kan tydeligt aflæses i sygefraværsstatistikken.

Debatindlægget er udtryk for skribentens egen holdning. Alle kan som udgangspunkt sende debatindlæg til KLFnet.dk's redaktion. Se regler og retningslinjer for debat på KLFnet.dk.

I Børne- og Ungdomsforvaltningen var gennemsnitssygefraværet i 2020 på 13 dage målt i årsværk, og i 2021 steg det til i gennemsnit 14,8 dage. Langtidsfraværet steg med 0,4 dag, og korttidsfraværet steg med 1,4 dag. Børne- og Ungdomsforvaltningens analyse af materialet viser, at fravær på grund af Corona kun udgør en mindre del af det stigende sygefravær. Det er en bekymrende udvikling, som udover fravær på grund af Corona, er et udtryk for et belastet arbejdsmiljø, der skal handles på.

Selv om Corona udgør en mindre del af det stigende sygefravær i statistikken, fylder det i hverdagen på skolerne og skal tages alvorligt. Corona og følgevirkninger har stadig stor betydning og er en stressfaktor. Det slider konstant at skulle reorganisere, og der er et øget arbejdspres efter pandemien med ophobning af opgaver. Det skal tages meget alvorligt og tænkes ind i organiseringen af arbejdet. Coronafraværet tæller med i de ansattes individuelle fravær, hvilket giver et yderligere pres. Selvom et højt sygefravær på arbejdspladsen skal give anledning til bekymring og handling, tror jeg ikke, at lederens sygefraværsopfølgning alene er løsningen.

Nedenfor vil jeg beskrive tre forhold, der har afgørende betydning for arbejdsmiljøet.

-Arbejdsmiljøforskningen viser, at arbejdet som lærer og børnehaveklasselærer er presset af en manglende balance mellem den tid, der er til rådighed og de opgaver, der skal løses. Det at foretage en solid prioritering mellem et mylder af u-prioriterede opgaver har stor positiv betydning i forhold til de ansattes arbejdsmiljø og den faglige kvalitet.

-Arbejdsmiljøforskning viser også, at et stærkt kollegialt fællesskab er en del af svaret, når der skal skabes et godt og sundt arbejdsmiljø. Det er en belastning at stå alene om arbejdsopgaverne, især når det drejer sig om noget så komplekst som undervisning af børn og unge og arbejdet med at få klassefællesskabet til at fungere. Det er desværre ofte det at stå alene med klassen og eleverne, de nyuddannede beskriver som en af de faktorer, der får dem til at forlade arbejdspladsen. En arbejdsplads præget af alene arbejde, for mange og for komplekse arbejdsopgaver fører til en stigning i forekomsten af ’arbejdsrelateret stress’, som i værste fald kan have invaliderede konsekvenser for dem, der ’rammes’.

Endelig er forskningen enige om, at en af de helt store belastninger på vort område er det at være udsat for ’høje følelsesmæssige krav’ – det er det, vi bliver udsat for i arbejdet med inklusion – i arbejdet med elever, der kræver en helt særlig faglig og social indsats, som kræver erfaring, kompetencer og ikke mindst ekstra ressourcer.  

Det er i sidste ende ledelsen, der er ansvarlig for, at vi ikke bliver syge af at gå på arbejde, men Trio, LokalMED og arbejdsmiljøgruppen har en fælles opgave med at indsamle arbejdsmiljøviden og sikre, at arbejdspladsen er tilstrækkelig opmærksom på betydningen af et forebyggende arbejdsmiljøarbejde.

Nogle arbejdspladser lykkes med at skabe gode rammer for undervisningsopgaven. Her vil sygefraværet typisk være lavere, og der vil være mindre udskiftning af personalet.

Derfor vil opfordringen herfra være, at I, når kommende skoleår skal planlægges:

- prioriterer at der er balance mellem den tid, der til rådighed og de opgaver, der skal løses

-prioriterer teamsamarbejdet omkring den enkelte klasse

-prioriterer at den enkelte lærer ikke står alene i arbejdet med klassen og den enkelte elev

- prioriterer at skabe en arbejdsplads med et sundt og sikkert arbejdsmiljø for alle ansatte  

I KLF arbejder vi målrettet i vores samarbejde med politikerne i Børne- og Ungdomsudvalget for flere lærerressourcer til folkeskoleområdet. I HovedMED bringer vi de problemstillinger, der belaster arbejdsmiljøet på vores område med på bordet, så de indgår i de arbejdsmiljøindsatser, der skal prioriteres både centralt på Børne- og Ungdomsområdet og i LokalMED’s arbejde.

Som en del af den fælles arbejdsmiljøindsats med at forebygge stress på skolerne, blev et værktøj præsenteret på stresskonferencen arrangeret af HovedMED for 400 deltagere fra skoler og institutioners Trioer i december 2021. Oplægsholderen præsenterede brugbart og let anvendeligt materiale/værktøj om, hvordan man på arbejdspladsen kan arbejde med sygefravær og stress. Det værktøj fik deltagerne med hjem. Det er vigtigt, at vi i foråret får indsamlet viden og erfaringer fra det lokale arbejde med værktøjet og medinddrager det i forhold til kommunens og foreningens arbejdsmiljøarbejde.

I arbejdet med at reducere det arbejdsrelaterede sygefravær og skabe en københavnsk folkeskole, der er det naturlige førstevalg for elever og ansatte, skal der i langt højere grad være fokus på forebyggende indsatser og i langt mindre grad på ’brandslukning’.

At få reduceret det arbejdsrelaterede sygefravær kræver et tæt samarbejde mellem foreningen, tillidsrepræsentanter, arbejdsmiljørepræsentanter, forvaltningen og skolelederne.

Ingen er interesserede i højt arbejdsrelateret sygefravær. Det presser den syge, og det presser kollegaerne på arbejdspladsen.

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.