”Vi står i den gunstige situation, at Danmark på mange måder er et rigt land, og København er en rig kommune. Vi har nogle udfordringer, når det gælder trivsel og sammenhængskraft, og derfor skal vi have flere på koloni og ikke færre,” siger Jesper Christensen.
Københavns Kommune har besluttet at fremlægge et spareforslag på 4,7 millioner kroner i 2025 ud af en bevilling på 12,7 mio. Det svarer til en besparelse på 37 % på det tilskud, kommunen giver til sommerkolonierne.
Ifølge Jesper Christensen vil det være skadeligt og ærgerligt, hvis spareforslaget bliver gennemført.
”Kolonierne kan noget andet end skolen. Skolen handler om rammer og retning, læring og klassefællesskab, mens Kolonierne giver mulighed for at styrke trivsel og sammenhængskraft og gøre børnene nysgerrige på naturen og omverdenen.”
Ifølge Jesper Christensen har Københavns Kommune tidligere været foregangskommune og givet det nødvendige tilskud til aktiviteter som Kolonierne, og det håber han, kommunen vil blive ved med. Alt andet vil være ærgerligt.
Katrine Fylking, formand for Københavns Lærerforening siger:
”Vi ved, at kolonierne gør en forskel for børns trivsel og sundhed. Spørger vi børnene, der har været på koloni, så er det bedste, at de har fået nye venner. Skoleledere fortæller, at sammenhængskraften og tryghed i børnenes skolehverdag kan tillægges koloniophold med skolens lærere. Forældre fortæller, at børnene er vokset under opholdet. Og lærere fortæller, at børn, som har det svært i skolen, blomstrer op og får succeser med hjem.”
Kolonierne er vigtige for Storms udvikling
Det kan Gitte Nyborg, mor til Storm, genkende. Hun fortæller:
”Storm har haft det rigtig svært. Han har ADHD, er følsom overfor forandringer og har en følelse af ikke altid at høre til og være god nok.”
Til daglig går Storm i specialklasserække for børn med særlige behov, som forældrene er rigtig glade for. Derfor var Gitte usikker på, om et koloniophold med børn og voksne, som Storm ikke kendte, var det rigtige for Storm. Men tvivlen blev hurtigt gjort til skamme. For ifølge Gitte blev Storm mødt af kompetente voksne med ADHD-erfaring, og da Storm kom hjem fra sin første koloni, var han vokset en halv meter.
”Storms psykiske kapacitet får et kæmpestort løft på kolonien. Han udfordres på sine sociale kompetencer og selvstændighed under helt andre rammer end til daglig. Han går fra en hverdag i storbyen, hvor han er elev i en klasse med en håndfuld elever, til en uge på koloni i naturen med 40 andre børn fra alle klassetrin med hver deres historie. Det er en forandring, som Storm ikke kun har klaret helt utroligt godt, men som oveni har givet ham et selvtillidsboost, som fortsætter efter kolonien,” siger Gitte Nyborg.
På kolonien er Storm en del af gruppen, og han oplever ikke at skille sig ud på grund af sin ADHD. Han spejler sig i de sociale redskaber, som andre børn bruger, og han mærker den sociale belønning i at være rummelig, empatisk og sjov.
”Han tager det 100 procent ind og får så meget ros, når han er afsted,” fortæller hun.
Ifølge Gitte er koloniopholdet virkelig godt for Storms selvopfattelse og udvikling. Og vennerne fra kolonien – dem ser han skam også i løbet af året.
Storm er netop startet i 6. klasse og har været på koloni for 3. – og bestemt ikke sidste – gang. Hvis det altså står til ham og hans mor.
”Kolonien er et højdepunkt og noget, han lever højt på resten af året. Jeg tør slet ikke tænke på, hvad besparelsesforslaget kan betyde for de børn, som netop har brug for de boost, som kolonien giver og håber virkelig, at politikerne når frem til, at vi ikke skal spare på bekostning af de børn, som har mest brug for det,” slutter Gitte.
Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.
Vær den første til at kommentere