"Sidste år gik jeg til min leder efter at have modtaget min opgaveoversigt. Jeg kunne simpelthen ikke se, hvordan det skulle hænge sammen. Han lyttede, sagde lidt omkring resurser, og ”at sådan er det bare”. Han var glad for, at vi havde snakken, men konkluderede ”at så må det blive derefter," skriver Thomas Roy Larsen i sit debatindlæg.

Det altoverskyggende problem i den københavnske folkeskole er, at der absolut ingen balance er mellem mængden af arbejdsopgaver og tiden til at løse dem. Skal vi have ændret på det, så må vi gribe til vores egen uddannelse og fagprofessionelle indsigt – der er ingen, der løser det for os eller med os!

Sidste år gik jeg til min leder efter at have modtaget min opgaveoversigt. Jeg kunne simpelthen ikke se, hvordan det skulle hænge sammen. Han lyttede, sagde lidt omkring resurser, og  ”at sådan er det bare”. Han var glad for, at vi havde snakken, men konkluderede ”at så må det blive derefter”. Jeg fik en samtale om min opgaveoversigt, men det ændrede INTET.

Hvordan løser vi så dette problem? Der er kun én løsning, og det er, at den enkelte lærer skal begynde at prioritere i sine opgaver selv. Ikke lytte til kommunen, ikke til lederen – de siger, man skal det hele! Nej, lyt til dig selv og mærk efter. Hvad giver mening for eleverne, hvad giver mening for dig selv og din selvforståelse som lærer. Hvad er vigtigst? Mål i MeeBook eller en socialt velfungerede klasse? Et møde om kommunens indsatsområder til næste år eller at du er forberedt til dagen efter?

Min pointe er, at vi må påtage os ansvaret for skolen – pt. er der ingen andre, der vil! Gør det du finder nødvendigt og vigtigst – ikke det andre vil have. Du er den professionelle, du har uddannelsen, så derfor ved du bedst. Vi skal ikke flygte fra ansvaret, men gribe det og stå ved det! Når tiden så kommer til den årlige MUS-samtale, så må du stå til ansvar for antal logins på MeeBook. Du skal søge tilgivelse – for tilladelse får du nok ikke!

I efteråret 2017 håbede man, at OK18 ville være en mulighed for at arbejdsvilkårene skulle forbedres – om ikke andet marginalt. Men som tingene har udviklet sig, så bliver det mere og mere tydeligt, at der kun er en løsning på folkeskolens problemer – nemlig lærerne selv!

I det meget omtalte bilag til OK15 – bilag 4, stod der en masse fine hensigtserklæringer og tiltag. Det viste sig desværre, at forhandlingslederen i KL mistede sit job på grund af bilaget, og det blev dømt ”ligegyldigt” i Arbejdsretten. I bilaget står blandt andet, at når nye opgaver kommer til, så skal man tale med lederen om, hvilke opgaver der så skal udgå eller minimeres. Jeg ved ikke, om det kun er på min skole, men jeg har som beskrevet ikke oplevet, at få fjernet en opgave endnu, men en hel del er kommet til. Ret skal være ret, måske har et møde eller to ændret titel og indhold!

Skrevet af Thomas Roy Larsen, kandidat til formand-, næstformands- og bestyrelsesvalget i KLF

Debatindlægget er udtryk for skribentens egen holdning. Alle kan som udgangspunkt sende debatindlæg til KLFnet.dk's redaktion. Se regler og retningslinjer for debat på KLFnet.dk.

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.