Debatindlægget er udtryk for skribentens egen holdning. Alle kan som udgangspunkt sende debatindlæg til KLFnet.dk's redaktion. Se regler og retningslinjer for debat på KLFnet.dk.
I Københavns Kommune virker det som om, at udfordringen med inklusionsdagsordenen ikke er forstået. År efter år hører vi om besparelser på specialområdet, færre børn skal visiteres til specialskolerækker og den logiske følge er så, at flere skal inkluderes i almenskolen. Nogle børn kan godt inkluderes i almenskolen, og det er en god ting, men der vil også være en del, som falder igennem revnerne.
For at løfte den opgave skal almenskolen implementere værktøjer og metoder, som er udviklet på specialskoleområdet, og vi kan søge diverse støtte ordninger.
En del af den støtte, man kan søge, bliver forvaltet af bl.a. PLAY. Og hvad er detdersens PLAY så? Jeg har været så fræk at skrive til dem og spørge, hvilke kvalifikationer man skal besidde for at blive ansat, hvor jeg kan erfare, at det primært er pædagoger, lærere og socialrådgivere, der ansættes.
Altså der er ingen garanti for, at det er mennesker med specialpædagogisk erfaring, der skal løfte en specialpædagogisk opgave. Fremragende.
Endvidere kan man læse på LFS’s og PLAY’s hjemmeside, hvad de beskæftiger sig med:
Fra LFS’s hjemmeside:
”Hovedformålet med PLAY projekt er at etablere en lang række idrætshold for overvægtige børn rundt omkring i det storkøbenhavnske område. Hold som tilsammen repræsenterer masser af idrætsaktiviteter på land og i vand og alle er kendetegnet ved at have legen i centrum.”
Fra PLAY’s hjemmeside:
”Hos PLAY samarbejder vi med mennesker, der står uden for samfundets mange fællesskaber.
Vi er eksperter i brobygning til civilsamfundet. Og får mennesker til at flytte sig – uanset om det er børn, unge eller voksne – om det er individuelt eller i grupper.
Med mere end 20 års erfaring med udvikling af socialt arbejde har vi en solid viden om, hvor vi skal sætte ind og hvordan vi sikrer, at mennesker får et godt, værdigt og sundt liv.”
Så vidt jeg kan forstå, er det specialpædagogiske område ikke et område, der er prioriteret hos PLAY, men det stopper ikke forvaltningen i Københavns Kommune i at udlicitere specialpædagogiske opgaver til PLAY.
Ved at bruge støttekroner på denne måde forhaler man, i mine øjne, processen med at give børnene den støtte de egentlig har brug for. Det kommer også til at have en væsentlig negativ påvirkning på de sociale relationer i en klasse, elevernes faglige udbytte og det er enerverende for underviserne at stå magtesløs i en klasse.
Som fagligorganisation er det også vores opgave at holde politikerne i ørene, når de selv synes at løsninger som denne er dét den danske folkeskole og børn med særlige behov har brug for.
Jeg ved ikke, om ovenstående er hverdag i andre kommuner end i København, men vi skal som fagforening stå sammen og kæmpe for, at det ikke bliver almen praksis for kommunerne i landet at forvalte støtte på den måde.
Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.
Vær den første til at kommentere