Debatindlægget er udtryk for skribenternes egne holdninger. Alle kan som udgangspunkt sende debatindlæg til KLFnet.dk's redaktion. Se regler og retningslinjer for debat på KLFnet.dk.
Af Sussie Johansen, TR, UU København og Morten Petersen, TR-suppleant, UU København
I budget 2022 - og de næste 4 år - er der netop vedtaget en forlængelse af programmet ”En varieret og inspirerende skole for alle”, der blandet andet omfatter skolernes Uddannelsesambassadører.
Beskrivelsen af uddannelsesambassadørordningen indledes sådan her:
”Uddannelsesambassadøren er ansvarlig for, at skolen har aktuel og opdateret viden om praksis, lovgivning og tiltag i arbejdet med elevernes overgang til ungdomsuddannelser.
Uddannelsesambassadøren skal i et samarbejde med skolens ledelse og den tilknyttede UU-vejleder bidrage til, at praksis og viden bliver implementeret, og på den vis være med til at sikre skolens praksis mod elevernes uddannelses- og karrierevalg.”
Der har været uddannelsesambassadører på de københavnske skoler siden 2016, der blandt andet spiller en vigtig rolle med at sætte fokus på det timeløse fag Uddannelse og Job.
Hidtil har det været sådan, at den enkelte skole selv bestemmer, hvordan rollen som uddannelsesambassadør skal foldes ud. Det betyder i praksis, at vi har skoler, hvor ordningen bliver prioriteret og fungerer smidigt, hvilket kan resultere i kreative og spændende Uddannelse og Job-forløb for alle elever. På den anden side har vi også skoler, hvor der ikke er fokus på opgaven – og eleverne derfor ikke deltager i kvalificerede Uddannelse og Job-forløb, hvor de ellers ville kunne få mulighed for at reflektere over deres videre færd efter folkeskolen.
Faget Uddannelse og Job findes på alle klassetrin med beskrivelser og mål, og i København udmøntes faget, som noget lærerne og skoleledelsen på den enkelte skole er ansvarlige for.
Andre kommuner har indgået aftaler med ”Den kommunale Ungeindsats” om, at uddannelsesvejledere forestår undervisningen i Uddannelse og Job. Roskilde, Fredensborg, Køge og Guldborgsund er eksempler på kommuner, hvor opgaven er blevet timesat og løses på denne måde. I gennemsnit har eleverne i udskolingen således 10 timer i 6. klasse, 8 timer i 7. klasse, 18 timer i 8. klasse, 12 timer i 9 klasse og 10 timer i 10. klasse. Uddannelse og Job-timer med en uddannelsesvejleder i disse kommuner, og derudover kollektiv vejledning.
Måske vil det være en god idé at indføre en tilsvarende ordning i København? De københavnske lærere gør en stor indsats for den praktiske implementering af vigtige dagsordener som inklusion, undervisningsdifferentiering, feedback-samtaler og medbestemmelse. Når det gælder Uddannelse og Job, har UU-vejlederne, som i forvejen har deres gang på skolerne, langt bedre forudsætninger for at perspektivere faget ud af folkeskolen og ind i ungdomsuddannelser og erhvervsliv. Dermed kan faget blive et centralt element i elevernes dannelses-, afklarings- og valgproces, der kan foregå i et tempo, der respekterer elevernes naturlige modningsproces i udskolingsårene.
Hvis Københavns Kommune skal nå sine målsætninger på uddannelsesområdet, er der under alle omstændigheder brug for, at alle elever får en kvalificeret undervisning i Uddannelse og Job.
Vi vil derfor opfordre borgmesteren og det øvrige Børne- og Ungdomsudvalg til at tage stilling til, hvordan faget Uddannelse og Job ville kunne blive styrket endnu mere på de københavnske folkeskoler.
Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.
Vær den første til at kommentere