En attraktiv københavnsk folkeskole, hvor det er muligt at rekruttere og ikke mindst fastholde lærere og børnehaveklasseledere, er en dagsorden politikere, forvaltningen, skolelederne, Skole- og forældre København og KLF alle er enige om, er vigtigt at arbejde for. Det svære er så at blive enige om, hvad der skal til, for at det lykkes.

Debatindlægget er udtryk for skribentens egen holdning. Alle kan som udgangspunkt sende debatindlæg til KLFnet.dk's redaktion. Se regler og retningslinjer for debat på KLFnet.dk.

Der er mange faktorer både nationalt og kommunalt, som har indflydelse på, om vi på skolerne kan rekruttere og fastholde lærere og børnehaveklasseledere. Jeg vil her sætte fokus på et par områder, hvor KLF arbejder:

Fra undersøgelser blandt lærere og børnehaveklasseledere ved vi, at det er afgørende, at der er tid til, at man kan lykkes med arbejdet med eleverne og med klassen, at man er en del af et velfungerende teamsamarbejde, og at man har indflydelse på tilrettelæggelsen af arbejdet.

Økonomien, skolerne tildeles, er altafgørende for hvilke opgaver, der kan løses – jo færre ressourcer, jo større behov for bortprioritering af indsatser og arbejdsopgaver. Vi arbejder nationalt for, at regeringen sætter flere penge af til folkeskolerne, og i samarbejde med de øvrige fagforeninger på det offentlige område arbejder vi for bedre økonomiske rammer for den kommunale velfærd.

Lokalt arbejder vi for, at Københavns Kommune prioriterer penge til folkeskolerne, og at de evige tilbagevendende forslag til besparelser bortfalder. Vi har tæt dialog med politikerne i Børne- og Ungdomsudvalget for at tydeliggøre konsekvenserne af forslag til besparelser, og vi giver KLF’s forslag til nye indsatser og prioriteringer.

Vort arbejdsmiljø er presset, og derfor har Arbejdstilsynet ’skærpet opsyn’ med vort område. Grundproblemstillinger, der udfordrer et sundt og sikkert arbejdsmiljø, er opgaver uden den nødvendige tid, at stå alene med alt for komplekse opgaver og med elever, som man ikke når fagligt eller socialt. Det massive pres på arbejdsmiljøet ses tydeligt på den store udskiftning, der er i lærergruppen, og det stigende langtidssygefravær, hvor ’arbejdsrelateret stress’ står for en stor andel.

I Hoved-MED bringer vi de problemstillinger, som belaster lærere og børnehaveklasselederes arbejdsmiljø ind, så vi får overordnede arbejdsmiljøindsatsområder, der tager afsæt i skolevirkeligheden, og som LokalMED skal arbejde med. På næste HovedMED- møde skal vi fx drøfte seniorordninger og her også, hvordan man som ansat kan holde til et langt arbejdsliv.

På næste uges halvårsmøde for alle skolernes LokalMED er dagsordenen: ”Modtagelse og fastholdelse af ledere og medarbejdere”. På dette halvårsmøde er fokus på, hvad der på skolerne kan gøres for modtagelse af nye kolleger. På et tilsvarende halvårsmøde i efteråret er fokus på, hvad man på skolerne kan gøre for at fastholde medarbejdere, og hvordan man som ansat kan holde til et langt arbejdsliv.

Det har stor betydning, hvad man gør på de enkelte arbejdspladser for at fastholde medarbejdere, og hvordan nye kollegaer bliver modtaget. De nyuddannede skal tages godt imod på skolerne, så de kan holde til jobbet. Men det nytter ikke meget at få nye lærere ind, hvis de efter få år stopper, fordi arbejdsforholdene ikke er i orden.

Min ambition er, at København bliver kendt som kommunen, der tager godt imod de nyuddannede med en fast tilknyttet mentor og med færre og mindre komplekse opgaver, så man som nyuddannet kan få en rimelig introduktion til jobbet.

Desuden skal vi som arbejdspladser kendes på, at vi som ansatte får rammer for arbejdet, der gør, at vi som lærerne og børnehaveklasselederne trives i arbejdet og kan holde til et helt arbejdsliv.

En attraktiv københavnsk folkeskole opnår vi kun ved, at vores arbejdsforhold er så gode, at lærerne – både de unge som erfarne - bliver i den.

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.