Debatindlægget er udtryk for skribentens egen holdning. Alle kan som udgangspunkt sende debatindlæg til KLFnet.dk's redaktion. Se regler og retningslinjer for debat på KLFnet.dk.
Man ved helt faktuelt, at folkeskolen står overfor en kæmpe krise i det:
- At næsten hver femte underviser i folkeskolen ikke er uddannet skolelærer!
- At undersøgelser fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser, at fire ud af ti læreruddannede ikke arbejder i folkeskolen!
- At unge fravælger uddannelsen som skolelærer! I 2030 vil man således komme til at mangle 13.000 lærere i folkeskolen.
Tallene taler deres tydelig sprog! Vi har et kæmpe rekrutteringsproblem, der burde få alle alarmklokker til at ringe. Det er nemlig en kendsgerning, at skolen og lærerne er et vigtigt sted at starte, hvis vi vil skabe faglig og social trivsel blandt børn og unge.
Det er nemlig skolelærerne, der skal danne og uddanne børn og unge mennesker til et liv med deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Det er lærerne, der har de faglige, fagdidaktiske, relationelle og ledelsesmæssige kompetencer, der skal til for at varetage en meget kompleks og vigtig samfundsopgave. Senest har 1000 psykologer skrevet et åbent brev til politikerne, hvor de blandt andet skriver, at de rammer og de arbejdsvilkår, man tilbyder lærerne, har en negativ effekt på børns udvikling og trivsel.
Valgkampen burde derfor handle om, hvorledes vi fastholder og rekrutterer de mange dygtige lærere, der er. Den burde også handle om, hvordan vi skaber de rammer, der giver den kommende generation lyst til at uddanne sig til skolelærere.
Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.
Vær den første til at kommentere