I folkeskolens formålsparagraf fremgår det - i den korte version – at formålet er at give elever kundskaber og færdigheder, forberede dem til videre uddannelse, give dem lyst til at lære mere og gøre dem til gode deltagende demokratiske borgere. Altså er fokus på eleverne – ikke på systemet.

Debatindlægget er udtryk for afsenderens egen holdning. Alle kan som udgangspunkt sende debatindlæg til KLFnet.dk's redaktion. Se regler og retningslinjer for debat på KLFnet.dk.

Af Thomas Roy Larsen, medl. af KLF's bestyrelse og kandidat til bestyrelsen 

Der er en trist tendens til, at systemet i alt for høj grad sættes over formålet i den danske folkeskole. Vi skal have output, vi skal benchmarke og vi skal sørge for, at de unge mennesker er uddannelsesparate. Måske lidt for meget fokus på ”forberede til videre uddannelse”!

Jeg kan sjovt nok ikke finde et sted, hvor der står, at folkeskolen er sat i verden for at kunne producere data til brug for benchmarking og sammenligninger. I det københavnske skolesystem har denne tendens taget overhånd. Fokus synes at være på regneark og placeringer i nationale og internationale målinger, fremfor hvorvidt vi driver en god skole med glade elever. Seneste kvalitetsrapport for den københavnske folkeskole viser, at elevernes resultater er blevet lidt bedre end landsgennemsnittet ved afgangsprøverne – til gengæld er elevernes trivsel faldet. Det kan vi jo så tænke lidt over, og hvad er egentlig vigtigst?

Jeg vil som lærer hellere sende en klasse fyldt med ordentlige mennesker ud ad døren, end en klasse fyldt med 12-taller! Det er som om, at man glemmer skolens formål og i stedet har fokus på - hvad får vi for pengene? 

Dette er en trist udvikling, og det er desværre ikke blevet bedre af, at de københavnske skoleledere er sendt på ”datakursus”. Nye programmer fodres med og analyserer data fra nationale tests, afgangsprøver, trivselsmålinger med mere. Dette resulterer i en flot profil på skoleniveau, årgangsniveau, klasseniveau og helt ned på elevniveau. Såfremt man ønsker det, så kan man også se, hvilke lærere der frembringer de ”gode” karakterer ved afgangsprøverne, samt om der skulle være et mønster. Men bare rolig – det bliver programmet ikke brugt til. 

Der kunne være kommet meget mere ”data” til programmet, hvis bare de københavnske lærere havde taget MeeBook til sig. Hvis vi havde bidt på læringsmålsstyringen og lyttet til A.P. Møller Fonden. Heldigvis havde de glemt den menneskelige faktor – fornuften!

I visse kredse hedder det sig, at lærerne er meget lidt forandringsparate, at vi er imod ny IT og udvikling, at vi modarbejder Folkeskolereformen og mange andre fantastiske myter. 

Næ, ved I hvad. Vi spørger bare os selv – hvordan gør det her min undervisning bedre?

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.