Lærerne på Blågård Skole er på et møde blevet orienteret af Børne-og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune om forvaltningens indstilling til Børne- og Ungdomsudvalget om en række organisatoriske ændringer af skolen.

Forvaltningen lægger op til en opsplitning af skolen med en basisskole fra bh. kl. til og med 6. klasse og en udskolingsafdeling fra 7. kl. til og med 9. kl., der tilknyttes Nørrebro Park Skole. Skolens læseklasse flyttes til en anden skole. Ændringerne kommer i kølvandet på et længere forløb på skolen, hvor Københavns Kommune bl.a. har betalt en bod på 65.000 kr. for misbrug af ledelsesretten og modvirkelse af forpligtelsen til at fremme et godt samarbejde, fordi en tillidsrepræsentant blev fritaget for tjeneste. Og hvor flere klager har medført undersøgelser fra et eksternt firma.

I forbindelse med indstillingen har Børne- og Ungdomsforvaltningen udsendt en række materialer med en baggrundsorientering, som lærerne på skolen og Københavns Lærerforening har meget svært ved at genkende.

Katrine Fylking, formand for Københavns Lærerforening, siger om dagens møde: ”Jeg er glad for orienteringen om de planlagte  ændringer på Blågård Skole. Jeg har svært ved at se, at de organisatoriske ændringer, der er lagt op til, i sig selv vil løse problemerne på skolen. Det, der er afgørende, er, at alle parter nu fortsætter indsatsen for at sikre et godt arbejdsmiljø på skolen. Det vil vi medvirke til fra KLF. Jeg er i tæt dialog med KLF’s medlemmer på skolen, og vi vil gøre vores bedste for, at det fremover skal være rart og trygt at gå på arbejde på Blågård Skole.”

”Jeg kan ikke genkende forvaltningens beskrivelse. Vores tidligere tillidsrepræsentant på skolen henvendte sig allerede i august måned til områdechefen for at få hjælp til at løse problemerne med samarbejdet og det dårlige arbejdsmiljø på skolen. Skolen havde en personaleomsætning på 46 pct, og lærerne på skolen rakte ud for at få hjælp til at komme videre. Derfor undrer det mig, når forvaltningen skriver, ”den tillidsvalgte har ikke bidraget til at løse problemerne”. Jeg genkender heller ikke beskrivelsen af ”en kultur, hvor ansatte finder sammen i alliancer”. Min oplevelse er, at lærerkollegiet på Blågård Skole hele vejen har været enige om, at der har været massive problemer med arbejdsmiljøet – og i øvrigt om at søge at løse de problemer. På mødet med forvaltningen og medarbejderne blev jeg bekræftet i, at der ikke kan tegnes et generelt billede af, at de forskellige faggrupper herunder lærere og pædagoger på skolen ikke kan samarbejde.”

”Jeg mener, det er vigtigt at anerkende lærerne for den store indsats, de har gjort på skolen, og sørget for, at eleverne har haft god undervisning på trods af et massivt pres og urimelige arbejdsvilkår gennem en rigtig lang periode.”

”Forløbet har haft store personlige omkostninger for alle de involverede. Nu er det vigtigt, at vi kommer videre og får sat en stopper for usaglige beskyldninger og misinformation. Blågård Skole skal være en tryg arbejdsplads for lærerne og en god skole for eleverne. Det skylder vi skolens ansatte samt skolens elever og deres forældre.”

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.