"Jeg har i løbet af særligt de sidste to år ikke været enig i den måde vores forening er blevet ledet på – både internt og eksternt. Jeg har manglet struktur og gennemskuelighed i arbejdsprocesserne. Jeg har savnet, at vi som forening viste beslutningskraft i et utal af sammenhænge, og at vi leverede tydelig kommunikation ud til alle led af vores forening."

Debatindlægget er udtryk for skribentens egen holdning. Alle kan som udgangspunkt sende debatindlæg til KLFnet.dk's redaktion. Se regler og retningslinjer for debat på KLFnet.dk.

Fra på onsdag skal medlemmerne i Københavns Lærerforening tage stilling til, hvem der skal være foreningens næstformand. Jeg stiller op, fordi jeg har meget på hjerte, og fordi jeg mener, at vi har brug for en ny og anderledes ledelsesstil i KLF til gavn for alle medlemmer – både lærerne, børnehaveklasselederen og de mange mindre medlemsgrupper.

Der skal ikke herske tvivl om, at den nuværende næstformand og jeg er enige om alle de fagpolitiske dagsordner. Vi vil begge indføre tolærerordninger i videst muligt omfang. Vi vil have afkortet skoledagene, have øget medlemsinvolvering, og arbejde for rekruttering og fastholdelse af uddannede lærere i folkeskolen, sikre flere ressourcer til skolerne og meget mere.

Dét vi derimod ikke er enige om, er, hvor godt arbejdet i KLF er gået de seneste år og hvordan vi ser, at arbejdet i foreningen skal struktureres og udføres fremover.

Det er derfor ikke forskellen på, hvilke politiske dagsordner der skal arbejdes for, der er det mest afgørende for valget. Der er derimod, hvem der sammen med vores formand Katrine Fylking skal stå bag roret og få disse dagsordener ført igennem på en ordentlig måde.

Manglende struktur og gennemskuelighed i arbejdet

De seneste fire år har budt på mange forandringer og udfordringer for vores forening og vores arbejde som lærere, børnehaveklasseledere og blandt vores øvrige medlemsgrupper. Det har i den grad også været tilfældet i vores bestyrelse.

Corona har selvfølgelig været en væsentlig faktor for, at arbejdet ikke har været, som det plejer. Vi har alle måttet tænke nyt og anderledes i forhold til at få de politiske dagsordener, og opgaverne der følger med, til at lykkes.

Jeg har i løbet af særligt de sidste to år ikke været enig i den måde vores forening er blevet ledet på – både internt og eksternt. Jeg har manglet struktur og gennemskuelighed i arbejdsprocesserne. Jeg har savnet, at vi som forening viste beslutningskraft i et utal af sammenhænge, og at vi leverede tydelig kommunikation ud til alle led af vores forening.

Jeg har oplevet, at vi på bestyrelsesmøder har brugt alt for meget tid på mindre betydningsfulde ting på dagsordenerne, mens de helt store – og for medlemmerne vigtigste emner – er smuldret mellem hænderne på os med mærkelige, ustrukturerede og usammenhængende indstillinger og mødepunkter. Som bestyrelsesmedlem har det næsten været umuligt at gennemskue processerne, som oftest blev ændret undervejs fra møde til møde eller glemt. Det har på alle måder været problematisk.

Vi kom fx aldrig rigtig i gang med det forberedende arbejde omkring A20 i bestyrelsen. Vi fik ikke etableret en fælles præsentation med Skolelederforening og forvaltning, og vi fik i det hele taget ikke struktur på samarbejdssporet. Dette arbejde er dog endelig i gangsat for ca. 1 måned siden. Men jeg kan være bange for, at den ”træge begyndelse” har haft konsekvenser for medlemmerne ude på skolerne.

Tillidsrepræsentanterne og bestyrelsen blev i forbindelse med indgåelse af vores lokale arbejdstidsaftale lovet, at der ville komme en særskilt forhandling angående vilkårene for de tillidsvalgte og at de ville blive inddraget – for enkelte i bestyrelsen var netop denne senere forhandling om tid til tillidsvalgte, det afgørende i forhold til at stemme ja til aftalen. Men trods henvendelser fra både TR’ere og bestyrelsen, har der ikke været en forhandling og der har heller ikke været en ordentlig drøftelse med de tillidsvalgte om deres vilkår. Det skal vi altså have rettet op på.

Vi har også meget længe arbejdet for, at kommunikationen fra foreningen til medlemmerne og eksterne interessenter skal være klar og tydelig. Men dette arbejde i bestyrelsen har bl.a. være præget af, at der ikke blev inddraget de ansatte og samarbejdspartnere, som kunne give den nødvendige sparring og vejledning. Vi har dog nu, efter 2 års arbejde, endelig fået ansat en kompetent og dygtig kommunikations- og pressemedarbejder. Men igen – alt, alt for sent.

Vi skal tilbage på sporet i KLF

Bestyrelsesarbejdet har i det hele taget haft alt for mange benspænd, som skyldtes manglende kommunikation og en uigennemskuelig struktur. Det er selvfølgelig en opgave for det enkelte bestyrelsesmedlem at gøre alt, hvad man kan for at få arbejdet på rette spor, men det er i sidste ende formandskabet, som jo har til opgave at planlægge og gennemføre bestyrelsesmøderne, der dermed også bærer ansvaret for at arbejdet i bestyrelsen fungerer optimalt, så vi som forening kan stå stærkt og få vores politik realiseret.

Det er blandet andet det arbejde, som jeg vil rette op på – sammen med vores nye formand.

For at det kan lade sig gøre, mener jeg, at vi har brug for at genstarte vores forening med et helt nyt formandskab. Og jeg vil arbejde for, at dét, der fremover kommer til at kendetegne Københavns Lærerforening, er:

  • at de vigtigste dagsordner for medlemmerne står øverst på dagsordenen for KLF
  • at den politiske ledelse fremstår som en tydelig og respektfuld politisk ledelse – både overfor bestyrelsen og alle vores medlemmer
  • at vi får et professionelt og respektfuldt, styrket samarbejde med alle vores samarbejdspartnere; så som politikere – af alle partifarver, forvaltningen, skolelederforening, forældreorganisationerne og ikke mindst Danmarks Lærerforening
  • at der er loyalitet overfor vores formand, bestyrelsen, de tillidsvalgte (alle tillidsvalgte), medlemmerne
  • at kommunikationen i bestyrelsen til tillidsvalgte og medlemmer er klar, tydelig og professionel
  • at alle medlemmer i langt højere grad får mulighed for at være involveret og inddraget i det politiske arbejde
  • at alle medlemmer uanset arbejdsplads ved, at KLF kæmper for og med dem

Så hvis du, ligesom jeg, mener, at vi har brug for at få genstartet og styrket vores forening, så brug din stemme på mig til næstformandsvalget.

Hvis du vil vide mere om mine fagpolitiske holdninger, kan du læse mere herunder:

Jeg vil som næstformand arbejde for:

  • KLF skal gå forrest alle de steder, hvor vores medlemmernes vilkår drøftes og besluttes
  • Vi skal forbedre og styrke vores samarbejdsrelationer til politikerne på rådhuset, med forvaltningen, skolelederforeningen og forældreorganisationerne. Bedre dialog og samarbejde vil skabe positive forandringer for medlemmerne i deres arbejdsliv
  • Læreren er den fagprofessionelle, og vi skal insistere på, at lærerne og børnehaveklasselederne bliver inddraget i alle væsentlige aspekter af skolens virke.
  • At inklusion ikke forbliver et politisk prestigeprojekt, men at det er lærerne og børnehaveklasseledernes erfaringer, der bliver bærende i beslutninger og proces
  • At der bliver tilført de nødvendige ressourcer til tolærerordninger og efter-/videreuddannelse
  • KLF SKAL være en tydelig, inkluderende fagforening, som alle medlemmer kan se formålet med, og som alle medlemsberettigede lærere og børnehaveklasseledere ønsker at være medlem af – organisationsprocenten skal være landets højeste
  • KLF skal være alle medlemmernes fagforening – de mindre medlemsgrupper skal kunne mærke, at KLF også arbejder for dem
  • Vejen fra medlem til foreningens politiske valgte skal afkortes gennem mange flere skolebesøg og sociale- og faglige arrangementer
  • De tillidsvalgte skal inddrages i foreningens fagpolitiske arbejde i meget højere grad end de er i dag
  • Arbejdstidsaftalen skal fungere på alle skoler. Der SKAL tilføres flere ressourcer til skolerne
  • Der skal skabes bedre rammer for tillidsrepræsentanternes arbejde ud på skolerne
  • Vi skal sammen med politikerne og forvaltningen lave en strategi for fastholdelse og rekruttering af uddannede lærere 
  • Alle nyuddannede lærere i Københavns skal have en mentorordning og reduktion i deres undervisningstimetal
  • Der skal indføres attraktive seniorordninger for alle 60+ lærere og børnehaveklasseledere. Vi skal kunne holde til et helt og langt arbejdsliv – og rent faktisk være glade for arbejde
  • Arbejdsmiljøet for alle medlemmer skal være blandt vores højeste prioriteter

 

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.