En gruppe elever fra Tagensbo Skoles 7. klasser mødte tirsdag formiddag Københavns overborgmester og medlem af børne- og ungdomsudvalget, Marcus Vestager (S), til croissanter, tebirkes og en samtale om deres erfaringer med åben skole.

”Vi lærer meget mere, når vi kommer ud og oplever tingene rigtigt uden for skolen,” fortalte en af eleverne indledningsvis.

”Det er som om, man husker det hele lidt bedre, når man selv har prøvet og set nogle af de ting, vi også lærer om i skolen,” supplerede en anden.

Eleverne i 7. klasse er på åben skole-udflugter hver torsdag sammen med resten af udskolingen, mens de mindre klasser på Tagensbo Skole bevæger sig ud i byrummet om tirsdagen. Sådan har det været i mange år på skolen, der ligger i Københavns nordvestkvarter.

Der er i forvejen afsat 12,7 mio. kr. til åben skole i år, men nu foreslår Sophie Hæstorp Andersen altså, at der nu findes op til 6 mio. kr. til ekstra forløb i 2022 og 2023 indenfor særligt den grønne dagsorden, så eleverne på de københavnske folkeskoler kan blive mere klima- og samfundsbevidste.

Mere ’hands on’ i skoletiden

”Mange unge interesserer sig allerede rigtig meget for klima og bæredygtighed, men vi kan godt i endnu højere grad understøtte det, så eleverne får en masse ’hands on-oplevelser’. Vi ser jo alle sammen i nyhederne, hvordan klimaet påvirkes, og mange unge bekymrer sig om, hvad der sker i fremtiden med vores klode. Derfor tænker jeg, at det er vigtigt, at vi får det på skoleskemaet, så det ikke bliver en bekymring, der bare tager helt ny højder,” forklarede Sophie Hæstorp Andersen på mødet med eleverne.

For Sophie Hæstorp Andersen handler den ekstra økonomiske bevilling samtidigt også om at understøtte fælles oplevelser uden for skolen oven på flere perioder med hjemsendelser under coronapandemien.

”De ekstra midler vil betyde, at der bliver færre timer med øjnene stift rettet mod tavlen og i stedet alternativ undervisning ude i byen,” lyder det blandt andet.

Elevernes lærer, Jens Baun Nielsen, kan bekræfte, at de mange udflugter til byens kultur og undervisningstilbud både bidrager til undervisningen og trivslen.

”Vi får skabt et andet rum, når vi er på tur, hvor samtalerne, vi har sammen, er anderledes end henne i skolen. Vi får talt privat sammen, og det betyder meget for eleverne og for os lærere,” fortæller Jens Baun Nielsen.

Han er glad for forslaget om at sætte flere penge af til åben skole. Han oplever, at de relativt få gratis undervisningstilbud, der er, ofte er svære at booke. Samtidigt er det også skolens erfaring, at de virkelig gode tilbud oftest koster nogle penge. Selvom det ikke er mange penge per gang, så løber det hurtigt op, når klasserne så ofte skal afsted, som de gør på Tagensbo Skole.

Der er brug for pengene

Ifølge pædagogisk afdelingsleder, Charlotte Abildgaard, bruger skolen mange penge på rejseomkostninger og betaling for undervisningstilbuddene. Derfor er der brug for, at skolerne får penge til åben skole, hvis det skal fungere, som det gør nu. Og åben skole er en vigtig del af undervisningen bekræfter hun:

”Vi oplever, at eleverne med åben skole får en knage at hænge deres viden og erfaringer på. De husker simpelthen bedre, hvad de har lært og oplevet, fordi de kan koble det til de oplevelser, de får, når de er ude. Derfor vægter vi de her åben skole-dage højt,” fortæller Charlotte Abildgaard, der straks blev mødt af elevernes anerkendende nik omkring mødebordet, hvor Sophie Hæstrop Andersen og Marcus Vestager lyttede nysgerrigt med.

Jens Baun Nielsen noterer sig også, at eleverne får nogle wow-oplevelser med åben skole, som de ikke får andre steder. For der kan være langt fra Bispebjerg til Kongens Nytorv.

”Vi var på et tidspunkt inde og se en forestilling i Det Kongelige Teater. Det var ret overvældende. Mange af jer havde jo aldrig været i teatret og se en forestilling på den måde før. At se, opleve og fornemme de mange fine detaljer i arkitekturen og den flotte sal og ikke mindst hele forestillingen. Det var noget, man ikke lige glemmer. Den slags oplevelser vil man ikke være foruden.”

På mødet med overborgmesteren gav eleverne flere bud på, hvad de havde lært og oplevet med åben skole i den seneste tid. Alle vurderede, at skolen ikke ville være lige så spændende, hvis ikke man også fik mulighed for at komme ud og mærke verden uden for skolens mure. Flere af eleverne gav også udtryk for, at det fungerede rigtig godt, når man i skolen havde arbejdet med et projekt, der så blev afsluttet med noget praktisk erfaring uden for skolen.

Forhandlingerne om ’det lille budget’ også kaldet overførelsessagen starter den 21. marts.

I forhandlingerne deltager de partier, der var med i budgetaftalen for 2022. Det betyder, at Københavns nye Børne- og Ungdomsborgmester ikke sidder med ved forhandlingerne i år, da de Konservative trak sig fra forhandlingerne sidste år.

Rådhusets største parti, Enhedslisten, vil ifølge KLFnet’s oplysninger forsøge at finde penge til en ekstraordinær sundhedssamtale til alle elever i 7. klasse, en pulje til flere udflugter og ture i fritids- og ungdomsklubber samt ungdomsskolen, midler til fællesarrangementer i indskolingen og en bevilling til forstærkede indsatser i PPR for elever i mistrivsel.

Denne artikel og tilhørende indhold udtrykker ikke nødvendigvis KLF´s synspunkter. Læs mere. 

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.