Gennemføres forslaget - der svarer til en reducering i tilskuddet på 37 % - vil det få stor betydning for såvel Kolonierne og som elever, lærere og lærerstuderende.
Kolonierne er for alle– og skal blive ved med at være det
Kolonierne udmærker sig være for alle på tværs af køn, alder, sociale lag, religion og interesser. Det er unikt, for selv i foreningslivet er tilbuddene ofte målrettet bestemte grupper eller interesser.
På kolonierne dyrkes fællesskabet, og børnene leger sammen på kryds og tværs gennem såvel styrede fællesskabsfremmende aktiviteter som fri leg. De spejler sig i andre børn og voksne, og det er vigtigt for sammenhængskraften i det danske samfund, at vi værner om vores efterhånden få tværgående fællesskaber.
Men måske er det slut med det vide og brede fællesskab pga. besparelser, for så vil Kolonierne være nødt til at sætte deltagerbetalingen markant op. Og det kan betyde, at færre har råd til at tage på koloni. Man risikerer, at Kolonierne primært bliver for familier, som kan betale op mod 3.000 kr. for at sende deres barn en uge på koloni. Det vil være rigtig ærgerligt.
Ruster studerende til lærerjobbet
Hvis færre kolonier gennemføres, frarøver man ikke kun børnene unikke sommeroplevelser på tværs køn, alder, sociale lag, religion og kompetencer. Man ”frarøver” også de studerende mulighed for at prøve kræfter med den pædagogiske opgave i et unikt setup - nemlig som pædagogisk personale på Kolonierne.
Som pædagogisk personale på Kolonierne udvikler de studerende sig pædagogisk og personligt på ganske kort tid og får værdifuld erfaring, der er med til at ruste dem til deres fremtidige job i folkeskolen. De studerende oplever også, hvordan andre voksne på kolonien varetager den pædagogiske opgave, sætter aktiviteter i gang, løser konflikter og skaber et sundt fællesskab på kolonien. På Kolonierne kommer de studerende til at mærke, at de kan gøre en forskel. Det er væsentligt i en tid, hvor vi ser mange nyuddannede lærere vælge folkeskolen fra.
Kolonierne er på mange måder intense, fordi børn og voksne er sammen døgnet rundt. På kolonierne danner børn og voksne relationer på meget kort tid, fordi de befinder sig i en sommerboble, hvor der er tid og ro, og ingen – hverken børn eller voksne - skal præstere i klassisk forstand.
Kolonierne skaber sammenhængskraft og et unikt og meningsfuldt fællesskab blandt børn og voksne, som vi må og skal bevare. Derfor vil vi opfordre politikerne til at bevare tilskuddet til Kolonierne, både fordi det er et helt særligt tilbud til københavnerbørnene, som vi ikke finder andre steder i kommunen. Og fordi det har en stor værdi for de lærerstuderende at varetage en meningsfuld opgave med børn, der - udover at have værdi i sig selv - giver fremtidens lærere gode oplevelser, som de kan tage med sig ind i deres lærerliv.
Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.
Vær den første til at kommentere