Lærerarbejdet er presset, viser ny medlemsundersøgelse foretaget af KLF. Samtidigt understreger undersøgelsen, at medlemmerne bakker klart op om foreningens krav om et tidsmæssigt skøn på omfanget af arbejdsopgaverne, lærerne skal løse.

Kommentar: I dagene tirsdag 9. april til torsdag 11. april gennemførte Københavns Lærerforening en spørgeskemaundersøgelse med fem spørgsmål om arbejdsvilkårene for lærere og børnehaveklasseledere.

Undersøgelsen blev udsendt elektronisk til de medlemmer i BUF, som foreningen havde mailadresser på. I alt blev der udsendt 3.309 spørgeskemaer.

Svarprocenten var 42 %, hvilket må siges at være en meget høj svarprocent i denne type undersøgelser.

Fra bestyrelsens side skal lyde en stor tak til alle de medlemmer, der besvarede spørgsmålene og gav kommentarer.

Undersøgelsens svar viser generelt, at der er meget stort pres på lærerarbejdet og opbakning til foreningens krav om, at den enkelte lærer har krav på en prioritering i form af et tidsmæssigt skøn på omfanget af de enkelte arbejdsopgaver.  

Der blev givet rigtigt mange kommentarer i tilknytning til spørgeskemaundersøgelsen. I alt fylder kommentarerne 30 sider. Det er derfor uoverkommeligt at bringe alle kommentarer i tilknytning til denne kommentar på hjemmesiden. Der er imidlertid muligt at læse et udpluk på seks sider ved at klikke her.

Undersøgelsen viste følgende resultater:

De mange kommentarer til undersøgelsen koncentrerer sig i nogle hovedgrupper. Jeg har valgt at gengive kommentarerne ordret, og der er således heller ikke rettet ’slåfejl’:

Mange udtrykker stor glæde ved at være lærer, men samtidig også at der er et meget stort arbejdspres.

"Jeg er generelt glad for min ledelse og mit arbejde som lærer, men jeg synes stadig at det er umuligt at sikre tiden til forberedelse af undervisningen. Det går ud over kvaliteten af undervisningen og det er en stor stressfaktor for den enkelte medarbejder samt et stort skår i arbejdsglæden." 

Langt de fleste kommentarer drejer sig om det generelle pres på forberedelse af undervisningen, og oplevelsen af at andre opgaver tager tiden fra muligheden for at forberede sig.

"Jeg synes ikke, at omfanget af de opgaver der kommer i løbet året bliver taget alvorligt af ledelsen, således at de har en forståelse for at det kræver en reduktion/bortfald af andre opgaver, så den fornødne tid til forberedelse og særligt efterbehandling af undervisningen bliver prioriteret."

Her nævnes især den meget tidskrævende klasselærerfunktion og tiden til skole-hjem-samarbejdet. Også arbejdet med elever med særlige behov og enkelt inkluderede elever tager en stor del af lærernes tid.

"Inklusionsopgaven er ekstremt tidskrævende og nærmest umulig at forudsige omfanget af. På min arbejdsplads er der sjældent mulighed for at nedjustere tidsforbrug på andre opgave, hvis der pludselig opstår situationer, fx når en elev i udsatte positioner starter på skolen og skal inkluderes. Det betyder i praksis, at tilrettelæggelsen af almen-undervisningen, samt evaluering af denne, lider herunder." 

Der er også mange lærere, der nævner arbejdet med MeeBook som en tidsrøver.

"Vi bruger uforholdsvis meget tid på læringsmålsstyrings portalen MeeBook. Det bliver prioriteret højt. Og vi har aldrig haft en reel drøftelse af det pædagogiske eller tidsmæssige perspektiv omkring dette arbejde. Der er rent fokus på det tekniske og disse udfordringer."

Mange lærere udtrykker ønske om tidsestimater på opgaver, her fremhæves især muligheden for at kunne planlægge og disponerer arbejdstiden.

"Tid på arbejdsopgaver er altafgørende for prioritering. Dog generelt for meget uv. ifh. til forberedelse og klasselærerrollen."

Flere lærere nævner, at de har haft en dialog med deres leder om opgaverne, men at der ikke er sket justeringer.

"Vi har haft dialog, men ledelsen kunne ikke pege på løsninger. Men jeg må svare ja til at der har været dialog i den forstand jeg har gjort opmærksom på problemet. Og de kunne ikke gøre noget ved det andet end at ivre sympati."

Det bliver også fremhævet at tiden til flex er værdsat, og noget de nødig vil mindste.

"Det afgørende for arbejdsglæden i denne sammenhæng er bevarelse af de ca fem timer, der må lægges uden for matriklen og af muligheden for fix-fleks-skemaer."

Læs et udpluk af kommentarerne her.

Medlemsundersøgelsen er et stærkt og nødvendigt redskab for Københavns Lærerforenings bestyrelse i arbejdet med at sikre en fornuftig lokal arbejdstidsaftale, der kan løse nogle af de tydelige problemer, som medlemmerne oplever i deres arbejde på byens folkeskoler. 

Svarene i undersøgelsen og de mange kommentarer er et uomtvisteligt tegn på, at der er behov for løsninger fra centralt hold, så lærerne ikke én for én skal kæmpe for et ordentligt og rimeligt arbejdsmiljø. Det er en fælles opgave, som KLF og forvaltningen sammen skal finde løsninger på. 

KLF arbejder for at sikre lærere og børnehaveklasseledere gode arbejdsbetingelser, så de kan løse kerneopgaven til gavn for byens mange børn. Det har folkeskolen brug for!

Forhandlingerne fortsætter i morgen fredag.

– Lars Sørensen, formand

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.