Skolerne i København er for dårlige. En alt for stor del af eleverne består ikke afgangsprøven i dansk og matematik. Socialdemokraterne kan ikke forstå hvorfor og har fået med i forårets overførselssag, at en gruppe af eksperter skal se på, hvorfor elever med uddannelsesfremmed baggrund får meget mindre ud af skolen end tidligere. Enhedslisten støtter forslaget, for det er selvfølgelig meget bedre at lede efter forklaringer end slet ikke at gøre det. Men det er også en sag, hvor det er tydeligt, at det gamle parti overser skoven i træernes mængde.

Det ligger jo fuldstændigt til højrebenet, at en helt central forklaring på miseren er den toneangivende socialdemokratiske skolepolitik i det forgangne årti med overborgmester Frank Jensen og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theils implementering af skolereformen som helt afgørende.

Også i dansk og matematik gælder det, at den ene klasse og elevs vej til forståelse ikke er identisk med den anden elevs og klasses. Gode opgaver i fagene og gode samtaler om faget bygger på mellemmenneskelig forståelse og omtanke. Det forhold ignorerede reformatorerne fra 2010'erne. De satte fokus på antallet af timer tilbragt i skolen.

Folkeskolereformens flere skemalagte timer i dansk og matematik betød et nedadgående skred i kvaliteten af timerne. Det meste af forberedelsen forduftede.

Folkeskolen blev bedt om at følge meget udspecificerede læringsmål i de to fag, og et forøget pres for at måle elevernes opfyldelse af læringsmålene gjorde det sværere for eleverne at finde motivationen til at fortabe sig i faget. Dermed forduftede også en stor del af variationen og forbindelsen til elevernes egne erfaringer. Og dermed blev eleverne overhørte modtagere af undervisning snarere end lyttende og talende medskabere af undervisningen.

Den efterfølgende personaleudskiftning betød mindre kontinuitet i relationer mellem underviser og elev. Flere elever har gået gennem skolen med rullende udskiftning af undervisere over deres ti år i skolen. At skolepolitikken samtidig har haft så lidt fokus på dansk som andetsprog og at understøtte elever på deres modersmål har yderligere forringet kvaliteten af samtalen i undervisningen.

Flere dårligt forberedte skemalagte timer i dansk og matematik og fokus på snævre læringsmål i dansk og matematik har fjernet opmærksomheden fra praktiske fag som drama, der hjælper mange elever til at begribe, at en historie-fortælling kan have flere stemmer, og billedkunst, som motiverer mange elever til at forstå vinkler, størrelsesforhold og afstand.

Færre og bedre forberedte dansk- og matematiktimer med to undervisere er centralt for løsningen af krisen. Det vil også gavne, hvis vi fjerner undervisningens fokus på at præstere. Det har skabt stor udbrændthed blandt elever. Præstationskrav skal erstattes med forventninger om deltagelse i undervisning, ja medskabelse af undervisningen. Og så skal der skrues op for de praktiske fag og turene ud af skolen. Skolen i København skal naturligvis lære elever om reparation og vedligehold af cykler, samtidig med at cyklerne bruges til sammen at orientere sig, så klassen får et meget rigere fælles erfaringsgrundlag.

Der er meget solidt og godt på vej i den københavnske folkeskole. Lige nu høster vi, hvad den socialdemokratiske skolepolitik såede i 2010'erne. Jeg tror imidlertid på, at tilstrækkeligt mange skoler er ved at finde en bedre melodi, så skuden kan vendes ved udgangen af 2020'erne. En god start ville være at undgå socialdemokrater ved rådhusets rorpind efter valget 18. november.

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.