Utterslev Skole har i december lagt ramme til en voldsom bortvisningssag, som i den grad vækker bekymring i KLF. Det drejer sig om en kvindelig lærer, oplyser KLF’s sekretariat, der har behandlet sagen for medlemmet. De beretter sagens forløb til KLFnet:
Læreren har opsagt sin stilling på skolen og har i en mail til forældregruppen i en klasse forklaret, hvorfor hun har valgt at stoppe. Herefter bliver hun uden varsel hentet af sin skoleleder i et klasselokale, hvor hun er i gang med at undervise sine elever, og bedt om at følge med til skolens kontor.
Læreren bliver orienteret om, at hun skal til en tjenstlig samtale med det samme – og selv om læreren ønsker at få sin tillidsrepræsentant med til samtalen, er dette ikke muligt, siger lederen, da både TR og suppleanten ikke er til stede på skolen. På vej til skolens kontor lykkes det dog læreren at få en pædagog, der tilfældigt kommer forbi, til at være med til samtalen som bisidder.
Til samtalen ønsker skolens ledelse at se den mail, som læreren har sendt til forældrene i hendes klasse. Læreren påpeger, at hun ønsker at rådføre sig med Københavns Lærerforening, inden hun viser indholdet af mailen.
Ifølge læreren er det denne melding, der får skolens leder til at bortvise læreren fra skolen med den begrundelse, at hun har sendt en mail til forældregruppen, som hun ikke vil vise ledelsen.
Eskorteret tværs gennem skolen
Læreren bliver herefter eskorteret tilbage til klasselokalet, hvor hun kort forinden har undervist sin klasse, og bliver bedt om at hente sine ting uden at tale med eleverne. Efterfølgende bliver læreren af skolelederen og den pædagog, som var bisidder, ledsaget ud af skolen, hvor lederen giver hende besked på ikke at vise sig på skolen igen.
Da KLF orienteres om sagen umiddelbart efter, kontakter foreningen skolens leder, der fastholder bortvisningen og ikke ønsker at indkalde til en reel tjenstlig samtale, hvor KLF kan deltage som lærerens bisidder. Ledelsens begrundelse er, at ansættelsesforholdet alligevel ophører ved udgangen af måneden, da læreren selv har opsagt sin stilling.
I et brev til forældrene på den berørte årgang skriver skolens ledelse efterfølgende: ”(…)Vi kan ikke i detaljer fortælle om baggrunden for det, men vi kan sige, at vi gennem længere tid har arbejdet for at forbedre samarbejdet.” Ledelsen skriver videre, at skolen ikke har kendskab til ordlyden af lærerens mail til forældrene: ”(…)Vi har i dag modtaget en bekymrende mail fra en forælder på baggrund af en mail, XX (navn fjernet af redaktionen) har sendt til forældrene i går torsdag. Vi er i ledelsen og i 5. årgangs teamet ikke vidende om indholdet i denne mail eller modtagere af denne mail til jer forældre”.
Afslutningsvis opfordrer ledelsen forældrene til at sende lærerens mail videre til ledelsen med henvisning til, at den er sendt i embeds medfør.
KLFnet.dk har fået lærerens mail til forældrene, som i hele sin ordlyd kan læses nederst i denne artikel. I mailen skriver læreren blandt andet: ”(…) Arbejdsmiljøet på skolen har besværliggjort mit arbejde, således at det har været vanskeligt at fastholde fokus på det væsentlige, nemlig at give eleverne den bedst mulige undervisning”.
Flere alvorlige fejl
Det er ikke første gang i KLF’s historie, at en lærer er bortvist og fritaget fra tjeneste, men ifølge sekretariatschef Ivan Jespersen er det første gang, at en bortvisning finder sted på ‘så tyndt et grundlag’, som han formulerer det. Han mener, at skolens ledelse har begået flere alvorlige fejl i håndteringen af sagen.
”For det første bortvises læreren, uden skolens ledelse kender til indholdet af den mail, som læreren har skrevet. Derudover har man som ansat krav på skriftligt at blive indkaldt til en tjenstlig samtale. Det skete ikke i dette tilfælde. Den ansatte har ligeledes krav på at have en bisidder med til samtalen. Heller ikke her har skolens ledelse handlet korrekt. Det er et rent tilfælde, at læreren får en bisidder med,” forklarer Ivan Jespersen, der ikke lægger skjul på, at han er dybt forundret over sagsgangen på skolen.
Når en tjenstlig samtale afholdes, skal der skrives referat af mødet, hvor deltagerne skal skrive under på, at referatet dækker indholdet af mødet. I den pågældende sag sker dette heller ikke, oplyser Ivan Jespersen og kalder det ”stærkt kritisabelt”.
I en mail til skolens personale orienterer ledelsen om hændelsen uden at give nærmere begrundelse.
Uværdig afslutning
Da læreren sammen med skolens tillidsrepræsentant efter nogle dage kommer på skolen for at hente personlige ejendele, konstaterer hun, at store dele af hendes ting er fjernet og smidt væk.
”Det er fuldstændigt uværdigt, at man på den måde agerer uden hensyn til den pågældende lærer. Der er tale om personlige effekter, som man uden videre har smidt ud. Det må skolen naturligvis erstatte, men det må samtidig også være stof til eftertanke, hvordan hele sagen har været håndteret,” siger Ivan Jespersen.
Skolens øvrige lærere har på et fagligt møde 19. december skrevet et bekymringsbrev til ledelsen på skolen, som KLFnet har set. Her opfordrer de ledelsen til at respektere formalia ved tjenstlige samtaler. De opfordrer desuden til, at ledelsen ”undlader at skabe et klima, hvor medarbejderne bliver bange for at ytre sig om forhold på arbejdspladsen,” som det lyder i brevet fra skolens lærere.
Skoleleder på Utterslev Skole, Ulla Jensen, skriver i et svar til KLFnet om hændelsesforløbet:
”Vi oplever, at der hos arbejdsgiver og medarbejder kan være en meget forskellig oplevelse af et konkret hændelsesforløb. Men som arbejdsgiver må vi ikke uden samtykke fra medarbejder udtale os om personalemæssige forhold, det gælder naturligvis også i den konkrete sag”.
”Det er vigtigt at understrege, at vi altid gennemgår håndteringen af personalesager for at vurdere, om der er behov for ændringer eller forbedringer. Vi kan altid blive klogere og forbedre vores arbejde. Det vil Utterslev Skole naturligvis også gøre i den konkrete sag,” skriver Ulla Jensen afslutningsvis.
Stigende tendens med tjenstlige samtaler
I Københavns Lærerforening oplever sekretariatet i stigende omfang, at sager som denne bliver håndteret meget firkantet af skoleledelserne. Ifølge Ivan Jespersen sker det ofte uden proportionalitet og tilstrækkelig empati:
”Situationerne er ofte præget af meget lidt dialog, og de etiske grænser bliver dagligt overskredet. Vi oplever, at der ikke skal ret meget til, før en lille sag resulterer i en tjenstlig samtale med tilkaldelse af en personalejurist fra Koncernservice," siger han.
Ivan Jespersen mener, at det ofte fører til en unødvendig optrapning af sagerne. Han vurderer, at de fleste sager ville kunne klares med sund fornuft og en samtale mellem leder og lærer.
”I stedet ender sagerne med en ubehagelig, konfliktoptrappet tjenstlig samtale og utrolig meget resursespild, hvor KLF er med som bisidder for læreren over for skolelederen, referenten og en personalekonsulent fra Koncernservice. Lad os få noget sund fornuft og etik tilbage på skolerne – det vil både gavne samarbejdsklimaet og opgavevaretagelsen på skolerne,” siger han.
Københavns Lærerforening har drøftet sagen med områdelederen og vil over for direktionen i Børne- og Ungdomsforvaltningen drøfte behovet for en præcisering af reglerne om ytringsfrihed.
Redaktionen er bekendt med den omtalte lærers navn, der i artiklen er anonymiseret. I artiklen bruges ordet ’bortvisning’ om ledelsens sanktion over for læreren. Juridisk er læreren’ fritaget’ fra tjeneste, men redaktionen har valgt at bruge sekretariatschef Ivan Jespersens ordvalg, som begrundes med det voldsomme og hastige forløb, der mere minder om en bortvisning end en juridisk fritagelse fra embede.
Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.
Vær den første til at kommentere