I denne uge har Kommunernes Landsforening afholdt topmøde i Ålborg. Her blev et nyt samarbejde annonceret - et samarbejde, der ifølge parterne skal sikre, at skolerne kan udfolde skolereformen i ro og mag. Syv foreninger er med i samarbejdet. De tæller KL, Skolelederforeningen, BUPL, Danske Skoleelever, Børne og Kulturchefforeningen, Skole og Forældre samt FOA.
De fleste lærere har ikke kunne undgå at se, at Danmarks Lærerforening, DLF, ikke er repræsenteret i samarbejdet. På de sociale medier stiller mange spørgsmålet 'skal skolen udvikles uden lærerne?'. Under 24 timer efter annonceringen af samarbejdet kom LFS - Landsforeningen for Socialpædagoger - med en pressemeddelelse om, at dette var en provokation mod lærerne.
“Vi undrer os i LFS over, at organisationer som FOA, BUPL, Skolelederforeningen, Danske Skoleelever, Børne- og Kulturchefforeningen og Skole og Forældre vælger at deltage i denne provokation mod vores lærerkollegaer og DLF,” lyder det i pressemeddelelsen.
Et af samarbejdets primære mål er at bekæmpe undervisningsminister Merete Riisagers forslag om at forsøge sig med kortere skoledage på 50 forskellige skoler. Det på trods af, at 82 procent af landets skoleelever mener skoledagen er for lang, som det fremgår af pressemeddelelsen fra LFS. Desuden mener 8 ud af 10 lærere, at reformen ikke gør eleverne dygtigere.
Som at udvikle militæret uden soldaterne
Simon Pihl Sørensen, der er viceborgmester i Lyngby-Taarbæk Kommune, udtrykker på facebook sin skepsis overfor et samarbejde uden lærerne:
“Dum, dummere, dummest. En række foreninger er gået uden om lærerne i et samarbejde om folkeskolen. Fedt, lad os prøve det paradigme andre steder. Lad os gå uden præsterne og udvikle folkekirken. Lad os udvikle hospitalerne uden lægerne. Eller militæret uden soldaterne. Det et det mest uintelligente initiativ, jeg har oplevet i mine 28 år i politik. Mere splid i folkeskolen. Mere konflikt,” skriver han.
Simon Pihl Sørensen underbygger pointen hos LFS om, at der er flere og flere lokalpolitikere, der indser skolereformens grundlæggende fejl.
“Man kan ikke lave en god skole henover hovedet på elever, lærere og forældre. Skolereformen har vist, at længere skoledage ikke giver bedre skolegang. I stedet for at stikke en kæp i hjulet på de 50 skolers forsøg med en kortere skoledag, skulle de syv organisationer, sammen med DLF, kæmpe for at få stoppet de næste 10 års massive nedskæringer,” lyder det fra LFS.
KL har ikke lært af lockouten
Formanden for Københavns Lærerforening, Jan Trojaborg, forstår heller ikke, hvordan man kan udelade DLF fra en sådant samarbejde.
”Helt tilbage fra 60’erne har det være kutyme at tage Danmarks Lærerforening med. Det har man altid kunnet se en gensidig fornuft i, fordi man blåstempler en organisation og dermed også får medlemmernes engagement. Det er utroligt, at KL ikke har lært noget af lockouten fra 2013,” siger Jan Trojaborg og fortsætter:
”Vi kan glæde os over, at LFS tager afstand. Det havde de jo ikke behøvet. Vi slås nogle gange om de samme penge, så det er en flot gestus. De fokuserer på, hvad der er bedst for børnene. Og det havde da klædt de andre organisationer, hvis de i solidaritetens navn også havde givet udtryk for, at DLF skulle være med i samarbejdet, når det nu er dem, der skal udføre arbejdet.”
Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.
Vær den første til at kommentere